Monday, December 03, 2012

Ekologiskt, alltså bra?

Jag var på nån fyllefest häromsistens där man bjudit in en försäljare av ekologiska produkter. Well, först tyckte jag så klart att det var extrabisarrt - jag tänker fan inte köpa något överpriserat jumbobumbo med örter och jox från naturen, resonerade jag snarstucket. Som jag förstått det är naturen ungefär det ondaste vi har - här finns elaka djur som bits och dödar, giftiga växter och farliga explosioner i form av jordbävningar och vulkaner. Naturen är väl inte snäll?

Men där satt jag med mitt vinglas och blev allt lite sugen på burkar, flaskor, sprayer. Som luktade teatree-oil, honung och torkad blomma. Tant ska fan ha en kräm, resonerade jag plötsligt och tog ett par rejäla klunkar baginbox-vin, signade upp mig på en lista, beställde produkter till min egen stora förvåning.

Någon vecka senare levererades en ansiktsburk och en köksspray. Tydligen vill man bara ha naturliga produkter på sin hud, tydligen har min hud tidigare mått dåligt av Nivea, Oil of Olay, Garnier och L'Oreal. Det är av dessa produkter jag är rödbrusig, förklarade hemförsäljaren av det ekologiska. Jahadu.

Och du vill väl inte spraya bordet där barnen äter med jättegiftiga Mr Muscle, de blir ju sjuka! Jaså, det har jag inte märkt, sa jag, och köpte för säkerhets skull en ekologisk köksspray, en som man förmodligen kan dricka om man vill, så naturlig är den.

Mår jag bättre nu då? Mår alla bättre? Ingen sjuk, huden inte rödmosig längre? Jo, visst fan är den rödmosig utan smink, jag är väl född sån. Och den här krämen luktar inte parfym, den luktar döda blomblad, och det är väl inte så jävla mysigt att lukta det när man ska försöka gå och knyta sig bredvid sin man lite sexigt på nattkröken. Men vad gör man inte för att vara ekolooogisk?

Sedan att den här försäljaren tuffar runt miltals på landet och säljer ett par produkter till varje hushåll, det är inget man pratar högt om.

Men jag tror att den miljöförstöring hon bidrar till medelst sin bil går nog ungefär på ett ut med de superekologiska och i många fall importerade produkter hon säljer. Det är vad jag tror. Däremot tror jag också att hon kan smörja sitt ego genom att vara en så förträfflig människa att hon bara använder och säljer ekologiska produkter, så då finns det ju i och för sig en vinning i det också. Och sedan smörjer jag i min tur min kind (och mitt ego) med den örtbaserade ansiktskrämen, som väl varken gör från eller till i hälsohänseende, men som kanske, men bara kanske, kan få mig att känna mig som en FIN och GOD människa för en gångs skull, eller vad tror du?

2 comments:

Lagerstedt said...

Som svar på din sista fråga svarar jag att jag tror att det ändå gör till i hälsohänseende. Men med förbehåll att jag inte har en aning om innehållet i de ekologiska produkterna som du köpte:-) Hur som helst så fick ditt inlägg mig att dra på smilbanden och det kan jag försäkra att det behövdes:-)

Ulla said...

Vad bra! Jag smilar också med hela mitt ekologiskt insmorda ansikte.