Monday, December 17, 2012

Julklappsleken inte aktuell

Åh kommerstomten, jag vill helst inte ha in dig i mitt hus. Jag föreslog att vi skulle köra julklappsleken, dvs att alla köper något skit för 50 spänn och så får vi slå om vem som får vad. Men de i sällskapet som var cirka 12 år gamla, tyckte att det var en rentav usel idé, helt förkastlig.

Så då tänker jag att vi väntar några år, sedan är alla med på banan. Men då är mina barn i julklappshetsaråldern, och då kommer de att spjärna emot när jag kommer dragandes med mina billiga klappar och tärningar. Alltid är det nån. Vänta du tills du blir pensionär.

Lustigt dock, när vi frågar varandra om önskelistor, då är det typ en kamp, för samtliga inblandade oavsett ålder, att komma på vad vi önskar oss. Vi har ju allt vi behöver! Det är klart; en kakform, en grön mössa och en ask Paradis vill jag förstås ha. Inget snack om saken. Men annars, jag vet inte, helst vill jag ha upplevelser och egentid, samtidigt vill jag inte vara utan mina barn i någon större utsträckning. Jag kan gå på opera eller rockkonstjärt, men jag kan lika gärna låta bli. Jag behöver inget. En trisslott med garanterad vinst kanske, men vem kan fixa sådana?

Jag försökte, men den gubben gick inte. Det blir jul i år igen. Med lackade klappar under granjäveln. Jag har dock varit smart och förutseende i år. Jag har lagt en internetbeställning! Nu är det bara att bita ihop med tummarna i högsta hugg och hoppas på leverans senast fredag.

Vet du varför tomten är röd, förresten? Det var en som berättade för mig idag på lunchen, att det var coca-cola som skapade den röda tomten i en reklamkampanj på 30-talet. Han lät så övertygad att jag faktiskt för en stund trodde honom. Men så fort jag googlat fattade jag så klart att han bara gått på en råttan i pizzan. Det fascinerar mig att människor kan låta så jävla säkra på sin sak när de hävdar saker, så att man som rättskaffens sanningsälskare faktiskt tror på dem, men så visar det sig åter igen att det mesta är snickelisnack dumsnack utan eftertanke, utan research, utan substans.

Men god jul då.

No comments: