Monday, December 17, 2012

En fin och god människa

Kanske onödigt att ge sig in i debatten, nu när den ju är så uttjatad och urvattnad, rent utav tröttsam, men jag gör det ändå. Sån är jag!

Alltså, jag har inget emot att man tar bort några filurer ur en Disney-film och för mig är Kalle Ankas Julafton allt annat än en kär tradition värd att bevara. När jag var barn var det så klart spännande för mig att få en hel timme av tecknad film, annars var det ju typ bara Tom & Jerry efter Lilla Sportspegeln, och där fick man knappast sitt lystmäte. Men i min familj har det alltid varit Karl-Bertil Jonsson som varit den hetaste potatisen, i hela sin politiskt korrekta härlighet!

Debatten som nu rasar om de bortklippta scenerna från Tomtarnas Julverkstad, den är så oerhört sjuk. Jag har läst en del kommentatorstrådar i ämnet och jag har väl aldrig blivit tröttare på mänskligheten. De som säger att de fått julen förstörd och att de hädanefter kommer att bojkotta allt från Disney, de är nog de allra mest sinnesfrånvända. Har man fått sin jul förstörd för att Kalle Ankas julshow inte innehåller två sekunder som den innehöll året innan, då ska man nog tänka över sitt julfirande, och överhuvdutaget kanske sin allmäna mentala hälsa. Men även de som plötsligt vet allt om nidbilder och pickaninnys, som läxar upp och besserwissrar sig, dessa lantisar tröttar mig också något oerhört. Självutnämnda experter plötsligt, bara för att de googlat lite. Och igen, står upp för de stackars minoriteterna som är så jävla kränkta hela tiden, fast de inget säger. Så ängsligt! Take a chill pill, why don't ya, all of you, vill jag väsa.

För VARFÖR kunde Disney inte bara klippt bort de otidsenliga karikatyrerna från sitt julklappståg på ett smidigt sätt, UTAN att för den sakens skulle basunera ut att de gjort det? Ingen jävel hade ju märkt det, och hade man noterat en viss liten skillnad så hade man väl höjt ögonbrynet i typ TVÅ sekunder och sedan gått VIDARE med sitt jävla liv. UTAN att få julen förstörd, iallafall inte av Kalle Anka. Men nej, så tänkte inte Disney, de ville låta oss veta att här är vi, ett ANSVARSTAGANDE och MODERNT företag, i Sverige (nåja), i tiden, som tar bort det där förkastliga tänkandet vi hade på 30-talet när självaste Walt var nazistsympatisör. De slår knut på sig själva i ivern att ryggdunka sig så hårt och innerligt och offentligt som möjligt. Det är ju samma princip som de som ger till välgörenhet och sedan tvunget måste skriva ut det på Facebook, för att de är så fruktansvärt FINA människor. Vad är det med er?

Det är det här jag blir så trött på - ta bort skiten, sluta med din fula vardagsrasism, ta från de rika och ge åt de fattiga - men sluta för fan skryta om det. Eget beröm luktar illa, var det inte så? Har du inte fått majs idag? Vill du ha ett fikon?

3 comments:

hakbor said...

Att missa repliken "Say mama" är litet tufft på julafton, men kan säkert kompenseras med en extra snaps och ett par juleskum.

Ulla said...

Du kan väl säga det själv! Mamma!

hakbor said...

Ho ho ho. Loj gud.