Saturday, October 23, 2010

Läsa TV vs titta på bok

Idag har vi tittat på Barbapapa. Och nu tittar vi på Lilla Spöket Laban. Jag tänker att det är roligare att titta på rörliga bilder och en professionell tant som läser med inlevelse än att glo i en platt bok uppläst av en trött kärringmorsa med noll skådespelartalang.

Men så säger ju mästermorsorna och förståsigpåarna att tv är skadligt, det heter inte dumburk för intet. Och på dagis får man aldrig titta på film, bara läsa böcker. Tänk på det!

Men jag fattar som vanligt inte varför. Det måste vara någon gammal kvarleva från tv-apparaternas ungdomstid, då radio fortfarande kändes häftigt och det här med tv-lådan var lite läskigt. Man sitter ju bara där rakt upp och ner och glor - ingen interaktion, ingen aktivitet. Men vad är skillnanden med boken, undrar jag. Det ä väl ingen som gestikulerar eller ens kommunicerar mer när man glor i den? Snarare är det ju lättare att interagera runt tv-filmen.

Jag ser nästan aldrig på tv nu för tiden, det är ju bara skräp.

Hör jag gemene man svennebananigt säga.

Läser du böcker, frågade en man på 30 november-demonstrationen i slutet av 80-talet.

Ja, blev svaret och så fick han stryk.

No comments: