Tuesday, October 29, 2013

Kliv ner från era höga hästar och ta av er de tuffa maskerna

För mycket tid. Och all tänkbar information tillgänglig via våra fingertoppar. Ständig uppkoppling och evig kontakt med individer vi i verkligheten inte träffat på kanske 10 år.

Allt rullas upp i ett flöde av mer eller mindre intressant babbel bubbel, sammelsurium, ditten och datten.

Jag ser förstås trenden, den har pågått länge. Lika länge som människan haft sin dator, sin fritid, sitt Facebook-konto. Och den består i att vi ska sträva efter att överträffa varandra i förträfflighet. Självskryt, pekpinnar och besserwisser-attityder serveras för var och en som orkar läsa. Det vissa föraktfullt kallar PK är i själva verket den norm de flesta strävar mot, som är den väg man bör gå för att bli socialt accepterad. Och det är klart att det är rätt att vara politiskt korrekt, det säger ju sig självt att man ska värna om fattiga, ta avstånd från främlingsfientlighet, tycka synd om djuren, värna om miljön, hjälpa de utsatta, skänka pengar till välgörenhet, äta enkom ekologiskt, hata SD. Och skriva om det i de internetforum man vistas i, må det vara FB, den egna bloggen, Familjeliv eller Twitter. Inte för att skryta, hävdar man, utan för att inspirera andra att vara lika duktiga.

Ja, för fy bubblan, vad inspirerad jag blir. Vill genast öppna börsen och hosta upp till Röda Korset, ta bilen ut till den ekologiska bondgården och köpa en liter ekologisk mjölk, skriva på protestlistor mot rasisterna och mot alla romregister i världen, åh vad jag också vill bli duktig. Eller inte.

Det är så lätt att köpa sig fri. Att sätta på sig PK-skjortan och göra som man ska. Hata e-nummer och Jimmy Åkesson. Sätta en rosa rosett på kavajslaget, odla skägg i november, odla sina egna kryddor, bjuda hem en flykting, klappa sig själv på axeln.

Och så lätt att köpa alla snyfthistorier som sanningar. Ahmad 85 blev utvisad, buhuhu. Ansgar, 48 och rullstolsbunden, fick ingen sjukpenning, jag gråter. Och barnen som blev avslänga från tåget för att de inte hade biljett! Barnen! Ett fall, en lösning. Dra mig baklänges, det finns ju sjuttioelva fall av stackare jag inte ens någonsin får höra talas om, är det Aftonbladet som bestämmer vem det är mest synd om? Tydligen.

Jag vet att solidaritet är ett fint ord, men jag är tveksam till vad man egentligen ska var solidarisk mot i alla lägen, det finns ju som bekant två sidor av samma mynt, inget är så svartvitt som den s.k. sanningen vill låta påskina. 

Och jag vägrar sitta på mina höga hästar i min tuffa mask och basunera ut min vonoben-attityd till alla de misslyckade, felinformerade, desillusionerade jävlar i bottenskrapet av min Facebook-lista. Jag tycker väl inte heller att nidbildsdockan i Kalle Anka är så hiskligt ball, att Jimmy ska bli president, att det är ett problem att nån töntig kärring vill gå i burka, att brudar som våldtas för skylla sig själva, att man ska käka 20 kilo kött per person och vecka, att det är gött att skövla regnskog - men jag tycker heller inte om hur alla dessa människor med för mycket tid på kontot sitter och bröstar sig för att de skänkt 100 spänn till Bris istället för att köpa julklappar till sina barn. Bara för att inspirera mig! Man tackar.

Nej, det är en jävla hets om du frågar mig. Diskar du inte ur ditt yoghurt-paket så att du kan återvinna förpackningen? Dåliga, dåliga människa! Köper du inte ekologiska morötter? Skyll dig själv idiot, nu dör du och dina barn i obotlig cancer! Röstar du på SD? Varsågod, här har du sparken! Ger du pengar till tiggare? Snåljåp, ge mer! Ingen hemlös har sig själv att skylla, hör du det. Snarare är det ditt fel, låglandskossa. Köper du kläder på HM? Barnmisshandlare! Alla som handlar någon annanstans än på Tradera och Stadsmissionen är offer, elaka offer. Onda konsumtionsmonster. Och don't get me started on Nestlé. Har du någonsin köpt en produkt från Nestlé så ska du genast sättas i den virtuella skamvrån på Fejset. Nestlé dödar barn! Afrikanska stackars barn!

Halvfabrikat och e-nummer. Vill du ta livet av någon, till exempel dig själv, eller vad är det frågan om? Laga nu din ekologiska, vegetariska mat från grunden. Ska du äta kött så ska det åtminstone vara halalslaktat för fan, eller är du rasist? Va, är du det? Har du gett ett jobb till en invandrare på sistone, har du det?

Tjocka människor som äter på McDonalds. Vita män med höga chefsposter. Alla som läser Avpixlat. Ni är dåliga människor, samhällets avskräde. Värda allt hat ni utsätts för. Men rör inte min invandrare! Tänk på all spännande mat vi berikats med, bara en sån sak!

Jag är också ganska PK i sinnet, det är inte det, varför skulle jag inte, det är inte rocket science precis. Att vara snäll, givmild och god. Men jag skryter inte om det. Jag är inte här för att ge kängor eller dåliga samveten. Jag gör så gott jag kan, sköter mig själv och skiter i andra i möjligaste mån, och det skulle jag önska att fler gjorde. Och jag börjar inte hosta och skrävla på min FB-vägg så fort någon blivit orättvist behandlad (enligt AB), jag sätter inte på mig slöja för att stödja någon tant som fått läppen spräckt, helt utan att ifrågasätta. Jag hoppar inte på lämmeltåg av solidaritet bara för att man ska. Jag lagar frysta köttbullar och mår ganska bra av det. Även om de innehåller en eller annan häst.


No comments: