Friday, August 20, 2010

Tvåbarnsmammestämpeln

Jag har svårt att förlika mig med tvåbarnsmamma-rollen. En går ju an, då kan man fortfarande behålla sin värdighet, fortfarande framstå som tuff och ungdomlig. Men med två i släptåg är saken en annan biff. Vem vill barnvakta två skojare? Eller nu har man inte bara man och barn i släptåg utan ett barn till. Vem vill bjuda hem en? Vem får man bo hos när man åker till London? Eller så åker man själv, men då är det plötsligt inte bara en, inte heller två, utan tre människor man ska sakna. Så då skiter man kanske hellre i det.

Tänk om man blir en sådan där typisk som bara berättar urtrista anekdoter om ens barn, deras blöja, napp och tandborstning, för att man har absolut inget annat av värde i sitt liv. Man hinner liksom inte.

Tänk om man aldrig mer ska vara full. För det är ju så jobbigt att vara bakfull med barn. En (unge/pint) kanske går an, men två (ungar/pints). Ujujuj.

Tvåbarnsmorsa – det är ju nästan ett skällsord skulle jag vilja påstå. Jag frågade en kollega häromsistens: ”Hur är hon, den där xx?” ” Ja, du vet, en sådan där typisk tvåbarnmorsa…” löd svaret. Och jag vet inte riktigt vad det innebär och om jag vill betraktas som en typisk sådan. Är det mindre smink och fulare kläder? Ännu kortare och än mer praktisk frippa? Längre, bekvämare kjolar? Tycka att musiken är för hög och dånig, bara snacka barnsnacket, aldrig vara rolig, aldrig svära och bära sig åt, ständigt vara en god förebild?

Nej, jag vet inte om jag ska bli sån. Jag ska nog fortsätta vara tuffaste snyggaste Vulban Vulbansson, mamma till två superfräcka kids, joråsatt, jag tror det funkar.

3 comments:

Svenny said...

Aaaoooh! Grattis. Men sadana dar oroliga CP-tankar hade du ju infor ett barn ocksa - och se vilken tuff familj ni blev. Det blir dubbelt sa coolt det har, vettu, och hos mig far ni garna husera nar ni kommer till Londres.

ch said...

Ja, bäst du klipper dig och skaffar långkjol, det är dags,fast jag tror inte långkjol är modernt, tyvärr, min älskade svarta plysch-kjol som jag hade typ varenda dag i tio år, när jag var gravid också, den var jag otroligt snygg i, sen gick den väl sönder, så nu får jag ha korta kjolar, men det finns för tanter också, så du kan va lugn.

Lina said...

Du vet mycket väl att du kommer att vara lika tuff, snygg och rolig när du är tvåbarnsmamma! Och förresten har väl din syster bevisat att man kan visst vara det!

Jag har stora planer på att skaffa en two-bed snart (måste bara få ett mer välbetalt jobb först) och då får hela familjen Snygg bo hos oss så ofta ni vill.

x