Friday, August 13, 2010

Astrid Lindgren och vi

Hon sitter i Astrids knä. Om Astrid hade levt kanske hon hade berättat en saga på sin darrande småländska. Jag tyckte aldrig så mycket om Astrids röst, får man säga så? Men jag tycker vädligt mycket om hennes berättelser. Särskilt Mio min Mio tycker jag är skön. Det var ingen hand, det var en klo av järn. Bröderna Lejonhjärta lite för religiös för min smak. Annars alla böcker skitbra, Här kommer Pippi Långstrump och Lilla Ida i flaggstången, Pilutta dig och mig. Classic.

Jag ville helst gå in på Junibacken-museet och åka Sagotåget och träffa alla karaktärerna från min barndoms berättelser, men det var det ingen av brassarna som lockades av, så det blev Nordiska Museet istället. Inte fy skam, bara lite tråkigare och vuxnare än vad jag gör anspråk på att vara.

No comments: