Tuesday, August 03, 2010

Ingen höjdarplats

Jag rekommenderar ingen att besöka den plats jag händelsevis befann mig på idag. Vi snackar om 80-talets Polen, innan kommunismens och die Mauers fall, när allt var grått, trist, sunkigt och täckt med ett fett lager damm. Jag har alltså varit på Center Syd, det fulaste av Shopping Center, det närmaste man kommer Östtyskland utan att använda tidsmaskin eller en väldigt livlig fantasi.

Om så hela lokalen var nergången, jävlig och lockade till noll shoppingsug, var ändå det allra värsta mattorget. Och vad kallade de sig? Jo, helt fränt och modernt "4 kök" såsom Domus restaurangkök fram till ungefär 1989, inte längre. Inte en kotte frekventerade etablissemangen runt mattorget 4 kök denna tisdagseftermiddag och när man spanade över diskarna såg man gammal intorkad indisk gryta i kastruller på oavtorkade spisar, bleknande osmakliga bilder på ful mat, oaptitliga danskar som serverade potäter bakade för 10 timmar sedan. Fy fan och tvi vale, sa vi och körde raka vägen till Nova, förmodligen det enda shoppingmeckat värt namnet i hela Skåne.


Det snyggaste Center Syd i Löddeköpinge hade att erbjuda var en bänk utanför mcD där man kunde sätta sig och låtsas att Ronald McDonald höll om en. Gissa om jag gjorde't och tyckte det kändes spexigt.

No comments: