Sunday, November 11, 2012

Tro och skrock

Gillar att TRO och SKROCK sammanflätas så naturligt i en och samma kategori när man spelar Quizkampen på sin iFån. Ännu bättre hade så klart varit TRO/SKROCK eller helt enkelt bara SKROCK, dvs att man i begreppet SKROCK inkluderade all form av sagor som människor eventuellt tror på.

För mig är ju råttor i pizzor sak samma som jesusfigurer som går på vatten. Jultomten lika töntig som Allah. Lika väl som jag gärna svär i kyrkan lägger jag nycklar direkt på bordet. Jag är inte räddare för siffran 13 än vad jag hyser respekt för 3-enigheten eller den 7-armade staken. Spöken, gudar, näcken, tomtefar, moses i vassen, enhörningar och änglar, finns dom? Nej, men vet du vad, vad tar du mig för?

Skrock och tro är alltså, om man får tro Quizkampen, i ett modernt samhälle sak samma samma sak. Gillar't!

Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet.

Sa Hjalmar Söderberg. På tal om något annat sa han också: "Det är skönt att bli gammal. Att vara ung var för jävligt". Och "Det var alltid mitt tungsinne som gjorde mig skarpsinnig".

En klok man, det där.

No comments: