Friday, May 11, 2012

Rundgång, tomgång, enkät

Folk är ju så jävla upptagna. Det är aktiviteter hit och dit, inplanerade grejer sedan månader tillbaka, upptagenhet, osugenhet, barn som får hosta, barn som ska rida.

Därför är det oerhört svårt att planera in en träff med ett eller annat damlandslag, och för den delen säkert även herrlandslag.

Istället för att maila fram och tillbaka i runda tal ett 100-tal vändor eller odemokratiskt välja ett datum taget ur luften som givetvis ingen ens kan på, har jag kommit på en smart metod för att utröna när man kan ses i grupp. Enkätmetoden. Man låter helt enkelt alla potentiella festdeltagare svara på en enkät. Där de kan kryssa i vilka datum de kan och vidare var man ska ses, vilken stad, vilket kök, vilken restaurang, eller vilket hus. Möjligheterna är oändliga.

Problemet är ju förstås att eftersom alla kan så väldigt få datum så ska det jävligt mycket till att man ska få 100%-ig respons på något alternativ. Det händer ju typ aldrig.

I ett damlandslag om 9 personer lyckades 5 ens svara på enkäten (bara det kanske är en bedrift för den som bollar två barn, ett heltidsjobb och en oengagerad man, vad vet jag). På datumet som till slut "vann" dök tre hjältar upp. Jag var en av dem. Astrevligt hade vi!

I ett annat gäng på mitt jobb körde jag också enkätgrejen. Det började med en mailsväng som jag inte kunde se änden på - "jag kan inte det datumet, men gärna ett annat" - "nej, inte jag heller, men gärna någon gång i juni, typ mitten", lät det i koskällan och jag såg framför mig en ändlös rad av datum hit och dit, artigheter fram och tillbaka, tills 10 tanter var med i loopen. Här var det dags för Enkätpolisen att rycka in!

Efter en hel dag, och här snackar vi kvinnor som jobbar i högteknologibranschen och som får antas ha minst en smartphone i varje näve 24-7, har 7 personer mäktat svara på enkäten. Ett antal datum fram till slutet av juni erbjöds frikostigt, men tror du det var något datum som ALLA kunde på? Inte en chans. Never med ett gäng svenska låglandskossor med barn, hus, dans, tapdance, zumba, you name it. Det går helt enkelt inte. En vinnare hade kryssat i ETT datum, hur suget?

Så det är bara jag som typ kan jämt, utom på min mans födelsedag och kanske helst inte på midsommarafton. Men annars kan jag, om jag vill. Och det är väl just vad man vill? Möta upp med ett gäng glada medelålders, alltså i min egen härliga ålder, och snacka strunt, dricka vin, och skratta vuxenskratt, är det inte det man vill helst av allt?

Jag blir inte klok på Svenne Banan, det blir jag inte. Han har så mycket för sig, så många järn i elden, så många måsten, så mycket pengar på banken, så välansad trädgård. Men är han lycklig? Det vetifan.

5 comments:

Anonymous said...

Jaha, men 11 upptagna damer i din mors damlandslag kan alltid fixa till det runt halva Europa + avlägsna öar i den göteborgska skärgården... Kallas högsta prioritet när inte småbarn längre är aktuella.
Gudmor

Alex Olssonowich said...

Jag önskar att jag hade varit med och nu sitter jag här fastklistrad i biologi och betyg och bajs till mitten av juni. Fy tusan.

Emma Falk said...

Nej jag förstår inte heller, men så har jag ju inte några barn heller ;). En sak som är klar är dock att lilla jag kommer på besök på onsdag! Kram och kyss!

hakbor said...

Bara en liten kommentar om enkätmetoden - den är jättebra.
Har använt den själv för att ge namn till barn, och det funkar.
Men det blir ju litet skevt om t.ex. en har med Sebastian, Alex, Alexander, Gregor, Lukas, William och Vilhelm, och den andra har ett enda namn (t.ex. Bert eller Adolf).

Anonymous said...

Meh, barn är ingen ursäkt för koma. Själv är jag i landet i augusti då hör den som är snygg av sig och de som har koma stryks enkelt från kärlekslistan. / tvåbarnsmorsan