Sunday, December 19, 2010

Lovisa vill träffa Isabella

Säger hon. Och det ska hon snart få. 8 weeks to go idag. Och jag tycker inte att det här är "en tid att ta vara på" och "njuta" av, jag tycker det är faktiskt ganska trist att vara preggers, inte snyggt att vara tjock, tradigt att kissa i kors med sig själv vart femte minut, inte spännande alls att se hur magen spricker upp. Det lär ju vara sista gången jag gör det här, och det känner jag ingen sorg över. Graviditetsträsket och det fasansfulla förlossningshelvetet. Jag betackar mig. Fly mig ett glas rödtjut och en snulle, så blir det bra så, tack. Och ett litet barn kan jag ta för besväret.

Hon heter Isabella. Det är ett av de snyggaste namnen i världshistorien, faktiskt i klass med det tjusigaste namnet i hela almanackan, nämligen Lovisa. Det enda som gör att man måste tveka är att det är så satans populärt att heta Isabella. Nåja, i Sverige är det mer poppis att heta den fulare varianten Isabelle (nummer 19 på namntoppen 2009), men i USA ligger Isabella i topp jämte Emma. Och på den vårdcentral vi går till, Södertull i Lund, hade de satt upp en lapp där de tre mest populära bäbisnamnen listades. I topp: Isabella. Är det Twilight-Isabella som spökar? Eller är den Amerikattska världen och Lund full med intelligenta människor som fattar att välja ett snyggt namn till sina barn?

Hur som helst, Isabella är nummer 34 på namntoppen, Lovisa 40. I topp ligger Alice, Maja, Ella, Emma, Elsa, vilket ju är fem skitsnygga namn, vilket alltså skulle bevisa att befolkningen är smart över lag.

Ibland, särskilt när jag läser idiotiska forum på i synnerhet Familjeliv.se, får jag för mig att havande människor som skaffar smått, tror att det är någon slags tävling att hitta det mesta ovanliga, absurda namnet. Sånt som Farfars far hette tidigt 1900-tal. Eller påhittade kombinationer av existerande namn som görs fula och pinsamma på kuppen. Bara för att man vill vara unik, men på barnets bekostnad. Här har du två färska exempel från just Familjelivs cp-forum:

Tamela o Lea heter mina barn tycker de e rätt ovanligt.. i allafall Tamela vet INGEN annan som heter det...

Min dotter heter Isa-Lee, det namnet fick vi ansöka om att det skulle bli godkänt. Fanns inte innan, för ett tag sen såg jag att en till hade döpt sin dotter till detsamma... Då är det ovanligt..
.

Ja men grattis, du har närt ett mobboffer vid din barm. Vad är det som säger att ovanligast vinner? Herregud, i arabvärlden heter alla barn varianter på Mohammed och Fatima, inga konstigheter där.

Och eftersom mina barn inte är några aper, heter de Lovisa och Isabella. Och det bästa med det är att då kan man tatuera in LovISAbella på sin skuldra. Smidigt va.

2 comments:

J said...

Sjukt sur att snygga Alice ligger i topp i cp sverige. MEN en kompis häruppe har två döttrar som heter Brave och True, sjukt stackars hippiekids. Jag menar Brave kommer antagligen vara sjukt feg och True, vad gör hon, ljuger brallan av vem som helst kanske. Kom nu Isabella.

Ulla said...

Ja men det är väl roligt att du har Sveriges vanligaste namn till ditt och jag har Amerikas vanligaste namn till mitt.