Saturday, December 04, 2010

Den ofrivillige shopliftarens guide till shoplifting

Här kommer några heta tips från coachen om du vill smygsnatta lite - utan att ens veta om det själv.

Det viktigaste redskapet är ett litet barn. Dels kan du gömma saker bakom barnet, eller till och med i barnets fickor (så länge de är under 15 och straffomyndiga), och dels fungerar barnet som ett förkläde som signalerar duktighet, properhet och pålitlighet. Vem ber en med barnvagn om leg på systemet? Vem misstror mamma mu, kollar hennes väska i jakt på stöldgods?

Nej, just det. Och det är ju därför t.ex. zigenarna i London låter sina barn gå in på puben med den där lappen som säger "hjälp oss vi är fattiga, mamma är en hora och jag är smått sepe", istället för att göra det själv. För vem kan tro att det lilla söta barnet ska norpa plånböcker och mobiltelfoner från de salongsberusade medan de vänligen delar ut pundpengar? Nej, just det.

Det går alltså säkert utmärkt att gömma några korvar i barnvagnstyget, trycka in en påse saffran eller två i barnets mössa.

Så långt har dock inte jag sträckt mig. Avsiktligt snatteri var det mycket mycket länge sedan jag ägnade mig åt. Någon måtta får det vara.

Nej jag gör det av misstag och märker det först när jag kommer ut med alla mina kassar, vagnar och barn till bilen. En duktig människa hade säkert gått in igen och betalat snällt, tex mamma och Carl hade gjort det, men jag tänker som farfar att det drabbar ingen fattig och känner mig bara lite busigt som en vinnare.

De senaste sakerna jag snattat:
-En Mr Muscle som hamnade bakom bilbarnstolen som jag snyggt placerat i kundvagnen på Rusta.
-Ett paket bacon som låg bakom läskbacken i Ica-kundvagnen.

Nästa gång kanske jag har vett att råka gömma något dyrare. Vilken vinnare.

1 comment:

Nina said...

Mig kollar dom leg på systemet med barnvagn och allt!