Monday, March 15, 2010

Krakel Spektakel

Heminredning - jag har hört att det är ett av Svens huvudintressen. Att pyssla och fixa där hemma där man ju spenderar nästan all sin lediga tid utanför arbetsplatsen. Eller hemmets förlängda arm - trädgården. Där tycker Sven om att påta, plantera buskar och klippa gräs.

Jag har nu köpt gardiner, detta för att jag bor på ett högt våningsplan där solen steker till som en härlig bastu och hotar att bleka alla sofftyger, sudda ut alla bokstäver i böckerna i bokhyllan och bränna sönder tv-skärmen. Som skydd mot yttre rymden.

Och tror du inte att fan från Ikea sytt gardiner med en längd på 240 centimeter så att man alltså måste lägga upp dem i enlighet med varje fönsters mått? Och jag undrar vem fan tycker det är skojigt att lägga upp gardiner, mäta, klippa och stryka? Jisses jävlar, bland det tristaste vi gjort sedan gymnasietyskan. Repetativt skitjobb som man helst haft en slav eller åtminstone en gammal släkting att fixa.

Nu är två gardinjävlar stångade och klara. Med bävan ser vi inte fram emot att fixa till resten.

En herrans tur att jag inte har trädgård också, för då hade jag nog avlidit av tristess. Att ligga i en buske och gräva och pilla med fröer med sorgkanter under naglarna lockar mig inte det minsta och jag förstår inte den som njuter av detta snuskiga, slitiga, intelligensbefriade arbete som heter trädgård i förnamn. Så trist att jag hellre hade suttit och glott på färg som torkar, som man säger i Englandet.

Heminredning och trädgårdsskötsel ligger nog i botten på min intresselista. Tillsammans med skoshopping och kyrkbön.

Jag är ingen vanlig svensk. Jag är sådär härligt kontinental och osvensk, det finaste man som svensk kan vara, eller hur.

3 comments:

cilla h said...

eller hur...

men dom kan sy gardiner på åhlens åt en, det är inte illa, fast sen är man för snål för att köpa tillräckligt lång gardinstång, för det blir så dyrt, och då blir det mörkt, men gardinerna är mycket mycket snygga, så vad gör det

Ulla said...

jag är för snål för att köpa sömmerska, jag vill ha gratis slav. mamma kommer hit imorgon. jag ska till puben. hahahaha.

Lina said...

Du, om vi hade bott i samma stad så hade jag gladeligen sytt så många gardiner du önskar åt dig. Man är väl inte lill-tant utan anledning!

Snart kommer du, åh vad jag längtar!

Kyss