Monday, September 21, 2009

Gratis är godis

Vi har haft Kulturnatt i Lund. Kulturnatten som ju är årets happening i Lund. Jag var till och med i kyrkan utan att må dåligt. Vad har hänt, det lyser som en from gloria om mig, och inte hade jag vett att vara full heller.

Men dom sjöng ju så vackert, ungdomarna. Korinter till ögon och pattarna på sne.

Dock ville Lovisa testa akustiken med glada tillrop, och med all rätt i en hög byggnad av sten, men det uppfattades som stötande av de mest kristna och av körsången njutande, så vi fick dra oss tillbaka till sakristian eller liknande avskild plats, och åtnjuta skönsången därifrån. Här passade Ludde på att tända cirka fem stearinljus för Jesus utan att erlägga ljusavgiften på fem skojare per tändning, det var nog det mest hedniska vi lyckades göra - tyvärr.

Sedan var vi även på en lasershow på fysiska fakulteten, och jävlar i min box och låda vad det var snyggt arrangerat. Och vilket påkostat arrangemang. Jag tänkte på de stackars skattebetalarna, det gjorde jag allt, och tänkte att jag är inte en av dom. Frikostigt tog jag för mig av gratis hamburgare, popcorn, godis, stickers till bilen jag inte har och ballonger fyllda med riktigt rolig heliumgas som jag sög i mig tillsammans med mina systerdöttrar medan deras mamma inte tittade på. Helium är väl inget farligt, sa jag, prova ni poppers, det är grejer det, sa jag.

Vi trodde sedan att vi kunde rida vidare på gratisvågen och roffa åt oss äpplemuffins på Skissernas Museum, men där satte en tant i luckan p och avkrävde oss under viss pinsamhet på 40 riksdaler för kalaset. Men goda var dom.

Tydligen har ungdomarna (dom som är bara lite yngre än jag) uppfattat Kulturnatten som ett tillfälle att släppa på tyglarna och satsa på cpfylla-09, det såg jag i Lundagårds park att dom hade börjat jobba med i den begynnande höstkylan. Men då gick jag hem till min tekopp, så om detta vet jag inte mycket. Bara att en 15-åring blev våldtagen förmodligen i sviterna av detta fyllekalas, för detta läste jag i tidningen, och då är det ju dessvärre sant.

No comments: