Thursday, June 04, 2009

Snyggast i stan

5 timmar spenderade jag på brasiliansk salong idag. Och inte en endaste av de cirka 10 människor som jobbade där talade engelska, eller för den delen svenska. Det var portugisiska för hela slanten. Jag finner det märkligt, detta ointresse för världsspråket (nej, det är inte kinesiska). Unga människor som tycker det är helt okej att isolera sig i sitt hemland och sitt språk. Är dom inte intresserade av att se/lära sig något annat? Deras engelska var på lägre nivå än min portugisiska, och miltal efter min skolfranska och tyskdito. Jämfört med medelbrassen är svärföräldrarna oerhört duktiga, för att inte tala om farbror Nando, han är typ duktigast i stan, näst efter sin bror Korvy.

Och oj vad dom fryser. Nu är det vinter, dvs cirka 15 grader plus. Då pälsar dom på sig täckjackor och halsdukar, som vore Kung Bore här. Det vet ju jag att han inte är, han är hemma i Norden, jag känner honom. En frisör klippte hela sitt pass i täckblus. En annan frustade och värmde händerna på en tekopp. Dom undrade om inte jag frös. Eu sou da Suécia, sa jag frankt. Sedan följde det vanliga tugget om isbjörnar på gatan, orka.

Värt att notera var även det faktum att salongens anställda såg allmänt sjabbiga ut och inte alls särskilt fina i håret. Och klädkod pösiga Ullared-jeans istoppade i fula stövlar. Frisörer som brukar vara så trendiga, är det inte en del av jobbet, kan jag tänka? Som inspiration, liksom.

En annan märklig detalj var att det var oerhört många som verkade jobba på salongen, nästan alla som var där utom jag och svärmor. Först var det en som blev klippt, och då antar man ju att hon är kund, men icke - lite senare ser jag henne fila naglarna på en annan donna. En grabb som satt och åskådade en kvinna få naglarna målade - han reste sig plötsligt och erbjöd sig brygga mig en kopp kaffe. Sedan kom en i täckblus och kysstes med alla och fick sedan håret tvättat varpå hon blåste det själv. Mycket märkligt, men familiärt och mysigt för samtliga inblandade.

Och efter 5 timmar av toning, färgning, folie i håret, inpackning, utpackning, glansmedel, moisturiser och fan vet vad och hans moster - då var jag så här snygg. Beautiful sa dom på salongen, men det kan hända att det var ett av få ord dom kunde, för i bakgrunden spelades James Blunt på radion.

5 comments:

Maria said...

fy fan vad snygg!

MAMMA said...

Otroligt att man producerat en sån vacker dotter! Fast- efter fem timmar i skönhetsmaskineriet kanske man hade matchat!

Lina said...

Snygg snygg snygg!

Svenny said...

Oj va snygg, en san vill jag ha!

Nina said...

Snyggt var det, dodssnyggt! Men skriv mera nuda, jag vill lasa!