Tuesday, June 02, 2009

Sannolikhetsläran

Ja, mamma, jag flög exakt över det farliga turbulenta området där Air France-planet försvann. Det skakade lite just där vill jag minnas. Och snart är jag på det igen, vi ska alla den vägen vandra. Men frukta ej - sannolikhetsläran säger att det inte kommer hända igen. Här har jag bytt ut alla förekomster av ordet Harrisburg mot Air France-planet/Atlanten, funkar lika bra 2009 som 1979.

Sen är det också det att om det som hände med Air France-planet verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände med Air France-planet hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säga att det inte kommer hända igen.

I varje fall inte i Atlanten. Och säkert inte samtidigt som förra gången.

Risken för en upprepning är så liten att den är försumbar. Med det menas att den finns inte, fast bara lite.


DET känns tryggt.

2 comments:

mamma said...

Nej, det händer inte igen! Det otäcka var att gudmor Suzannes man var på väg hem från Brasilien, så jag blev orolig för han brukar ofta mellanlanda i Paris, men han flög SAS!

mamma said...

Tack för tage-youtubet! En härlig återupplevelse från förr!