Wednesday, August 15, 2007

Guldet blev till sand

Jag är redo för rock and roll. Allsång på Debaser sägs vara ungdomsversionen av Allsång på Skansen. Men Skansen-allsången har under senare år försökt förnya sig och poppa upp sig. Man gick från Bosse Larsson (stenåldersgubbe med risig sångröst) via Lasse Berghagen (Sveriges kanske töntigaste man med Teddybjörnen Fredriksson som paradnummer, Lill-Babs i bröstfickan och en entonig röst) till "unga och fräscha" Anders Lundin (som visserligen mig veterligen ö h t inte är sångare). Gästerna är också yngre och hetare. För cirka 10 år sedan stoltserade man med gästartister såsom Ann-Louise Hansson, Christer Sjögren, Janne Malmskit och Hasse Kvinnaböske. Nu snackar vi ungdomsdragplåster såsom The Ark, Måns Zelmerlöv, E-type, Sahara Hotnights, Amy Diamond och....Peter Jöback (24 Juli 2007).

Ryktet säger att Fredagens Allsång på Debaser kommer att ledas av Peter Jöback. Samme man som höll i pensionärs-allsången på Skansen en månad tidigare. Det får mig att undra, vad är egentligen skillnanden mellan dessa två jippon? Glamorous indie rock and roll for me eller schlagerkvalmig vispop med inslag av musikal-estrad, backslick - skrikande småflickor eller trånande tanter med långa pattar och dansband i sinnet?

Jag tippar på någonstans mittemellan. Skansen/Debajser - same difference. Dom gamla vill vara unga och dom unga vill vara gamla.

Here we go, here we go.

1 comment:

Anonymous said...

fast jag tror man kan skratta mer på skansen innan man blir utslängd. ser fram emot att gå en ny rond med svinpälsarna i dörren. kom ihåg, inget fyllefniss nu tanter./le fox