Thursday, August 02, 2007

Bakerloo Line, 1 Augusti 2007

Signalement:
Man, ca 35, kroppsbyggnad medel till småtjock, något förhöjd hårlinje, begynnande flint, svart hår. Klädsel: blå byxor med stora fickor, grå täckjacka, blå t-shirt med röd-och vitrandig krage. Nokia-telefon modell äldre med hörlurar.

Fibblar med telefonen, som är inställd på arabiska. Svettas i pannan (vem skulle inte göra det iklädd täckjacka i Augusti?), blundar och lutar huvudet bakåt som i meditation.

Vad har han innanför jackan? Vad har du i fickan, Jan? E det en rutten banan?

När ska han trycka av självmordsbomben? Någonstans mellan Oxford Circus och Piccadilly Circus kunde väl vara lämpligt, eller ska han vänta till Charing Cross?

Jag sitter bredvid honom fram till Piccadilly där jag kliver av, då har han ännu inte fattat mod.

Eftersom jag fortfarande inte hört något om hans bravader på nyheterna antar jag att det var falskt alarm och att jag får inse att jag är en jävligt fördomsfull människa, som fattar terroristmisstanke om någon bara för att han har arabisk mobiltelefon och täckjacka på sommaren.

Skäms!

No comments: