Tuesday, February 14, 2006

Sport Ni Minns med Bengt Bedrup

Vad tråkigt för dom som sysslar med sporter såsom curling, skidskytte, rodel, bobsleigh eller för den delen gång. En gång vart fjärde år blir man uppmärksammad, endast om man tar medalj blir sporten känd i folkmun. Och tar man guld hamnar man plötsligt på löpsedeln. Då har man utfört en BRAGD och man är HJÄLTE. Säkert en morot (den enda?) för de som sysselsätter sig med dylika totalt ointressanta sporter.

Töntigare sporter är dessutom svårt att uppfinna. Vad sägs till exempel om Skidskytte? Ja hej. Jag tycker det är roligt att åka skidor. Helst hade jag varit bra på det också, med i världseliten s.a.s. Men om jag tar med mig bössan och stannar till och skjuter prick emellanåt kan jag tävla mot andra mediokra skidlöpare, så kanske jag har chansen att vinna. Samma sak med Gång, en sport för de som var för dåliga i löpning. Vem över huvud taget går på det sättet? Och kan det verkligen vara hälsosamt för höfterna? Eller varför inte Curling - ungefär lika intressant som att beskåda pensionärerna spela boule i Stadsparken. Därtill ger sopandet framför den ivägfösta käglan en stark touch av töntighet.

Säkert kan man inte tjäna sitt uppehälle genom att vara duktig på dessa grenar, heller har man inte någon vass universitetsutbildning eftersom man satsat all tid på sporten. Förmodligen jobbar dom som dammsugarförsäljare och andra typer av säljare hela bunten.

Allt för att vid de sällan förekommande olympiaderna smaka på ett litet uns stjärnstatus. Stackars jävlar. Släng bort era liv, gör det bara.

Tacka vet jag fotboll, det är vad jag kallar sport. Go, Eidur! Ses på Söndag.

3 comments:

Ulla said...

Sponsorer minsann. Ja, men det kan dom väl inte leva på i 4 år? Det är väl ingen som är dum nog att sponsra en skidskyttesnubbe till vardags?

J said...

Jag ska lätt börja med både skidskytte och curling... och på torsdagar tänker jag gå på buggkurs. Men först kommer jag och hälsar på!!!! Förlåt, vet inte varför jag är så trissad idag.

Ulla said...

Det enda jag tänker sponsra är ditt öldrickande.