Wednesday, February 22, 2006

Hur många män krävs det för att fälla ner toalettlocket?Ingen vet, det har inte hänt än.

Något av det tråkigaste som finns är klyschor om hur män och kvinnnor är, och hur detta blir som en självuppfyllande profetia där män och kvinnor hamnar i könsstereotyper. Män vänder sig om direkt efter sex och somnar. Män gillar inte förspel, dom vill ha pang på rödbetan. Kvinnor hatar fotboll och all annan sport, emedan alla män är superintresserade av resultat och tabeller. Och den mest banala klyschan som kanske är fångiast av alla:

Män fäller inte ner toalettlocket efter sig. Hör och häpna, men jag har googlat mig till att detta ligger tvåa på kvinnors "Jag hatar lista", näst efter kapitalism, sexism, rasism och homofobi som kommer på delad förstaplats.

Det är bara icke-tänkande individer som ens skulle drömma om att ta upp detta problem i en lista över saker man inte gillar. För att det är en av de seglivade klyschor om fel som mannen gör som verkar vara en av de första alla tänker på, trots dess obetydliga inverkan på våra liv och vår lycka. "Jag blir vansinnig på få saker, men vissa.. som att folk inte fäller ner toalettlocket. där har jag inget tålamod alls", sa en idiot som glömt hjärnan på hatthyllan.

46.5% av männen säger att de ALLTID fäller ner toalettlocket efter de har använt toaletten, och kvinnorna säger att de ALLTID hittar det uppfällt. Ja hej, vilket lysande exempel på slöseri med tid att ens genomföra en dylik undersökning.

Jag vet av empirisk erfarenhet i mitt nuvarande hushåll samt mitt gamla föräldrarhem att varken män eller kvinnor särskilt ofta fäller ner locket. Ringen brukar vara nere om en kvinna var den senaste toalettbesökaren, alternativt en bajsande man, men knappast locket. Det verkar som dom kvinnor som gnäller vill att bara ringen ska vara nere, redo för dom att sätta sig och uträtta sitt trängande behov. Locket skiter de egentligen fullständigt i. Det är lika osmakligt som män som öppnar portar eller rusar runt bilen för att likt en ostmästare slita upp bildörren åt sin kvinna. Det är sådant som gör att vi fastnar i gammelmodiga trista könsroller, klyschor blir sanning, mannen ska ta hand om kvinnan, mannen är stark, kvinnan är svag. Nej tack.

Slutsats:
Alla ska fälla ner alla lock (alltså ring samt lock) eller så struntar vi i det och världen kommer fortfarande att vara en sjuk sådan, makes no difference to me.