Sunday, February 14, 2010

Ex-squeeze me

Jag har sagt det förr men jag säger det igen. Svenne Banan, han är en otrevlig fan. Min man, som ju är från det vänliga landet Brasilien, tycker det är smått skrämmande att gå på svenska gator och torg, för att folk är så aggro. Och det stämmer ju. Flytt-på-fläsket-här-kommer-jag-mentaliteten är väl utbredd och ska man passera någon annan i butik, så säger man inte som i tex England ursäkta mig mig varpå den som stod i vägen genast flyttar på sig. Nej här knuffar man undan den som står där man vill gå, utan att säga något. Den som eventuellt är artig, han går istället runt hela jävla hyllplanet, för att slippa konfrontera. Men ingen säger ursäkta, förlåt, är det ok att jag passerar. Och om man som fd utlandssvensk lärt sig kontinentala konster och alltså ursäktar ett önskemål om att få passera, ja då vänder sig den som står i vägen om och stirrar som en tokig och undrar vad fan det är frågan om, för detta är inte Sven van vid. Detta insträffade senast idag på Kicks Nova. Ett ursäkta, en dåres ilskna blick, ett ursäkta till, en nästan rädd blick, varpå vi till slut gick runt hyllplanet. Herre Jesus och Gud i London, att det ska vara så svårt att visa ett visst mått av hänsyn och anamma lite artighet. Skam går fan på torra land här.

1 comment:

cilla h said...

ha ha
Tricket är att undvika ögonkontakt med sina medmänniskor till varje pris, då kan man knuffa så mycket man vill, härlit å va svenne, banan alltså