Sunday, February 21, 2010

Alkoholhålet

Så här säger vi som är partyprinsessor och skojare av rang när vi blir gravida: Jaja, skönt med lite mer än en vit vecka för en gångs skull, vila upp sig lite, det tar ju bara nio månader och så lite amning på det, sedan är man fit for fight igen. Och man kan ju alltid ta till bröstpumpen, thank good god for bröstpumpen.

Så blev det ju nu inte. Jag är inte tillbaka i gamla takter, inte på något sätt eller vis alls. Jag spottar duktigt i glaset, är väl på lyset högst en gång i månaden, och har till på köpet drabbats av baksmällan allan bara efter några glas vin. Som en kärring. Eller?

Jo, en tant kan jag skriva under på att jag är, inga problem, trots att jag blev ombedd att visa leg härom dagen när jag skulle köpa folköl (inte till mig) på ICA (Get in!, säger jag, knyter näven och drar den mot kroppen i en segergest), men vad jag vill komma fram till är att det är ok, det är så här jag vill ha det.

Jag vill inte längre vara berusad titt som tätt eller iallafall tre gånger i veckan, jag behöver inte fly längre. För visst är det så, att man flyr lite in i dimman när man fylledricker så där ofta, att man vill bort från någon slags vardagstristess, att man inte riktigt vill ta tag i saker, tex sitt liv.

Nog är det kul att vara full, men det är fan inte dumt att vara nykter heller.

Och när det viktigaste i ens liv utgörs av en liten, liten snygg docka som är så in i helvetes rolig och intressant, då vill man ju inte missa detta genom att befinna sig på dryckeslokal med en bägare i näven alternativt sluddra bäbisen till svar med en pava vin innanför västen här hemma i soffan. Och att dricka bara för den goda smakens skull har aldrig vart min grej. Ska det va så ska det va liksom. Och nu vet jag inte om det ska va så jävla ofta. Det är bra så här, i hemmets lugna vrå med den lilla snygga trygga familjen.

Alkoholhålet fylldes igen av något annat, något bättre, viktigare och snyggare. Det är fan inte dumt, alla som är någorlunda fertila borde prova, det här slår ju allt, inte vill man rymma från det.

No comments: