Thursday, April 06, 2006

IDOLPORTRÄTTET:Guran - den legendariske giraffen


Han kommer från Afrika. Tvångsplacerades på IKEA i Malmö och vantrivdes något fruktansvärt. Visst fanns det andra mjuka djur runt omkring honom och visst var det en eller annan unge som klämde på honom lite förstrött, men han saknade sina riktiga vänner, han saknade Afrika. Så en dag kom hans räddning. Ulla hette hon som strosade i butiken och letade efter just ingenting. De fann varandra direkt, Ulla och Guran. Det var som för Silvia och kungen, det sade bara klick. Guran fick följa med Ulla hem den dagen och alltsedan dess är de oskiljaktiga. Guran ligger i sängen och väntar på att Ulla ska komma och lägga sig och omfamna honom sådär hjärtligt som bara Ulla kan. Någon gång i en inte alltför avlägsen framtid ska Guran och Ulla resa till Afrika. Det blir ett kärt återseeende av gamla giraffsläktingar och vänner.



10 frågor till Guran

Varför heter du Guran?
För att det är ett snyggt namn som passar mig, tyckte Ulla som döpte mig. Det har ingenting med varken gitarrer eller Fantomens apkompis att göra.

Hur håller du dig i trim?
Jag anstränger mig inte i onödan. Jag ligger mest till sängs, ibland följer jag med Ulla ut och reser, en gång har jag badat i tvättmaskinen. Snart är det visst dags för det igen. Man börjar bli en smula svettig.
Varför tror du att du blivit så populär?
Du åstadkommer ju inget egentligen.Jag ser mig själv som en ikon, en maskot eller nåt. Jag är Ullas eviga följeslagare och tillsammans är vi oslagbara. Jag är dessutom väldigt snygg.

Är du inte lite tjock för att vara giraff?
Jo, så klart är jag tjockare och mindre än girafferna i Afrika. Men det passar mig rätt bra, för annars hade jag ju inte kunnat bo hos Ulla.

Vad hittar du på för bus när inte Ulla är hemma?
Haha...det borde jag inte säga. Men det är faktiskt inget farligt. Jag brukar använda datorn lite, leka med de andra djuren och så bajsar jag i små påsar och lägger i en dosa.

Vad har du för planer för framtiden?
Jag och Ulla ska flytta till London den tredje januari. Fram till dess tänker jag ha det glassigt och skönt här på rummet.

Vilken musik tycker du bäst om?
Lustigt nog lyssnar jag på samma som Ulla. Det bli mycket synth och disko.

Hur låter en giraff?
Knappt alls faktiskt. Det är det som är det fräcka. Vi är inte de som snackar i onödan s.a.s.

Vad skulle du ha gjort om inte Ulla tagit hand om dig?
Usch, hemska tanke. Då skulle jag förmodligen fått flytta hem till nån hemsk småunge som bet mig och dreglade på mig och sedan glömde bort mig när han blev stor och tyckte det var löjligt med mjuka djur.

Vad är egentligen det bästa med Ulla?
Att hon bryr sig om mig mest av alla och att jag får sova i sked med henne varje natt, att hon är mjuk, varm och luktar gott.


GuranFakta
Fullständigt namn Guran Vulbansson
Ålder ca 4
Födelseplats Serengeti, Afrika
Uppväxtort IKEA
Bostad Hos Ulla
Favoritplatser sängen, Afrika
Bästa vänner SafariSam, Nasse, TjockeMiau, Sälen Antonia
Gillar Ulla, träd, sängen, att ligga sked
Ogillar när Ulla inte är hemma, att ligga på golvet, när Ulla tar hem karlar



(Märk: denna intervju är en favorit i repris som först publicerades i Vulban News år 2000, jag skrattar fortfarande)

3 comments:

deltidsharmonisk said...

Finns den där gamla hemsidan kvar?

Anonymous said...

En favorit i repris!

Hoppas verkligen att Guran fått följa med på Sverigeturnén, allt annat vore bisarrt!

Vi ses på torsdag!

Kramar!

Anonymous said...

men hur gammal är guran nuuu då? inte 4 bara väl? Är han 10?! Dvs går på mellanstadiet?