Tuesday, May 28, 2013

Vad hände med killar, smink och disko?

Som alla vet fikas det väldigt mycket på svenska arbetsplatser. Ibland kan det säkert vara så att de viktigaste besluten och överenskommelserna sker över en slät kopp med vetelängd. Så kan det vara. Men fikastunden kräver också sitt dösnack. Ge avkoppling för den sönderstressade sargade arbetsmyran. Inga konstigheter.

Då pratas det om saker som inte är jobbrelaterade.

I min arbetsgrupp, eftersom jag jobbar i byggbranschen och eftersom de flesta är 50+ och eftersom de alla är välbeställda pratar vi mest om följande tre saker:

1. Golf
2. Fritidsbåtar
3. Hem och trädgård

Det är ju säkerligen intressanta ämnen för den som regelbundet svingar klubba, har en småbåt i hamn och innehar en prunkande villaträdgård. Men för oss som hamnat lite på glid i vår efterkälke, som fortfarande har ena benet kvar i tonårsträsket, är det inte mycket man har att komma med. Så där sitter jag som en tomte och ler lite fånigt när något tycks vara roligt.

Emellanåt pratar vi visserligen om annat. Fotboll är också ganska hett, och där kan jag väl hänga med, jag kan ju offsideregeln och jag har ju vart kär i både Gary Lineker och Eidur Gudjohnsen, men jag har ju också lämnat det där bakom mig. Ibland pratar vi om vädret, vi är väl inte svennebananer för intet, men det ämnet har vi väl sagt allt om härvidlag, har vi inte.

Så nej, jag är inte aktivast i stan vid morgonfikat, det är jag inte. Eventuellt har de missat det faktum att jag är typ skojigast, klipskast och ballast i kommunen, och det är ju synd för dem.

Idag halade vi dock upp ett nytt ämne, någon hade läst att det knarkades mycket i Malmö, det hade man mätt i avloppsvattnet, och då kunde jag, som vet att det inte är någon som dött av lite knark, vara med i tugget.

Men killar, smink och disko - de lyser med sin frånvaro.

No comments: