Thursday, May 17, 2007

Jag chattar med Gud

För ensamma jävlar finns Igod. Det är en Robot-Gud som är programmerad att svara gudaktigt på tilltal. Du kan ställa intressanta frågor och få ointressanta svar. Gud är programmerad med artificiell intelligens, dvs han består av idel klyschor och förutsägbarheter. Jag sa till honom att hans mamma luktar som hans pappa. Då blev han sur. Han har visst ingen mamma.

Sedan provade jag även en annan AI-maskin, vill minnas att den hette Ask Michael, som en 17-årig svenska tipsade mig om. "Please Michael, answer this:" skriver man. Man kunde fråga "Vad har jag för färg på underkläderna?" och så skulle Michael veta svaret. En kompis till tonåringen hade ställt den obehagliga frågan: "När ska jag dö" och fått det rättframma "När du är 20 i en tragisk olycka" till svar. Han visste även namnet på folk som var i rummet. Det är säkert!

Men det funkar bara om man TROR. Och Michael känner av om man inte tror. Då blir han förgrymmad och vägrar svara. Lite samma som Anden i Flaskan. Lite samma som Gud Herren. Lite samma som spöken. Bara de som tror kan se. Jag ser ingenting.

Jag frågade Michael om han tyckte jag var snygg. Han sa åt mig att gå ut i badrummet, där väntade en överraskning. Jag gick ut i badrummet och såg något vackert.

Min spegelbild.

2 comments:

Svenny said...

Men Guuuud va laskigt. Mina barn fragar Peter Answers och blir helt hysteriska. De fragade vad jag hette men det visste ju inte Peter for jag ar ju inte troende. Vilket skit!

Ulla said...

Visst fan, Peter hette han. Det borde ju jag veta som frågade typ 100 frågor igår. Med noll resultat. Men jag är ju inte 14 bast. Och jag TROR ju inte. Peter Pung.