Monday, January 30, 2006

I framstjärten (framtiden)

Jag tror på den omvända självuppfyllande profetian. Det innebär att om jag säger något högt är det extra otroligt att det skulle inträffa. Därför hävdar jag att tröttheten förmodligen beror på cancer, därför nämner jag inte vad jag tänker göra med de 125 miljonerna jag ska vinna på Euro-Lotto på Fredag. Om jag basunerar ut på stan att om fem minuter kommer vi att stöta på Neil Tennant, vore det ju helt sjukt om det verkligen inträffade. Folk skulle tro att jag hade en liten Saida i mig. Sannolikhetsläran säger så klart att sannolikheten inte blir varken mindre eller större för att man yttrar profetian, men visst känns det så.

1 comment:

Lisa said...

du, jag jobbar sjukt mycket efter det där konceptet. är det något jag verkligen oroar mig för så ser jag till att berätta det för nån. annars vet man ju att det kommer hända.