Thursday, January 26, 2006

Baka mums

Okej att Svenne Svensson kanske bakar för mycket och i tid och otid, försummar sitt publiv för kakans skull, mumsar hembakade finska pinnar till kaffet och har kladdkakans ingredienser och måttsatser i huvudet. Men nu har jag till min förtvivlan stött på den andra extremen. Tänkte smälla ihop en liten tårta till en god vän som har fylledagskals på Fredag, men icke sa engelsmannen. Började med att fråga tanterna på jobbet om de kunde några trevliga recept. Det trodde man ju att gummor på 60-70 bast skulle ha några riktiga godbitar i bagaget, att dom så klart hade en liten bullmamma där inne. "Nä va, tårta köper man väl på Marks & Spencer, va kan man baka...öööh" vimsades det. Då hittar jag istället några läckra recept på internätet som jag med gott mod tar med mig till min lokala Tesco där jag ska inhandla ingredienserna. Hade jag tänkt. Dra den om Rödluvan, sa Bamse. Inte ens fucking kakao hade dom på butikshyllan. Mandelmassa, nötkärnor eller vaniljsocker lyste med sin frånvaro. Den som trodde att det skulle finnas tårtgele i sortimentet skämtade ungefär lika lustigt som Hasse & Tage. Så då måste man gå till stora stygga Sainsburys i Camden som har all världens mat i sitt utbud, för vanliga människor bakar visst aldrig här, bara köper äckliga spongebaserade tårtjävlar med krackelerad glasyr som en gång föreställde Thomas the Tankengine eller fån-Barbie Doll. Varför kan allt inte vara lagom, lagom som är så bäst? Lagom bak, lagom pub.

No comments: