Friday, November 06, 2009

Om handläggningstider och nya tider

Det talas om att "komma in i systemet" och hur viktigt det är. När man väl är inne går allt som på räls. Sägs det. Om Sverige, det fantastiska landet som tar hand om sina medborgare på ett föredömligt sätt. Eller?

Jag har nu bott i Sverige i nästan 4 månader. Under hela denna tid har jag varit arbetslös utan a-kassa eller motsvarande. Min man har varit föräldraledig utan föräldrapenning. Vi har bott hemma hos mina föräldrar.

Vill man ha rätt till a-kassa, dvs 80% av tidigare erhållen lön måste man betala en månatlig avgift till sin arbetslöshetskassa. Glöm det om du är utlandssvensk, alltså. Om man inte har jobbat i Sverige det senaste året, allt enligt den synnerligen genomtänkta 8-timmarsregeln, har man ingen rätt till alfakassa à 320 riksdaler om dagen. Det fick jag bittert erfara när jag fick mitt avslag från kassan Alfa häromdagen. EU och fri rörlighet och arbeta över gränserna, skit i det. Du ska inte tro att du är tuff för att du bott utomlands, inte tro att du är cool för att du bott i London, inte komma här och komma. Lev du på luft och se glad ut. Socialbidrag får du bara om du har 0 kronor på kontot, inte en spänn mer för då kan du köpa bröd och vatten för pengarna, och hör sen.

Handläggningstiden på arbetslöshetskassan är för övrigt minst 11 veckor, så det tar sin lilla tid att få sitt avslag. För utlandsinflyttade tar det ännu längre tid, eftersom man t.ex. måste vänta på ett intyg E301 från de engelska skattemyndigheterna som i sin tur har en handläggningstid på 8-12 veckor. Det intyget visade sig dock värdelöst eftersom man inte hade jobbat i Sverige de senaste 12 månaderna. Men det var viktigt för kassan Alfa att denna handling inkom, det var det.

Föräldrapenning (alltså minimibeloppet à 180 kronor om dagen) kan man bara få om man är registrerad hos Försäkringskassan. De har en handläggningstid på upp till 6 månader. Dessutom måste man som EU-medborgare vänta på att man får ett registreringsintyg från Migrationsverket innan man kan vara fullt registrerad hos Försäkringskassan. De har i sin tur en handläggningstid på cirka 3 månader. Att man sedan inte fyllde i rätt blankett vid inträdet i Sverige i Juli försinkar processen ytterligare.

Däremot går det fort och lätt att komma in på SFI, att folkbokföra sig i Sverige och få svenskt ID-kort. Hakuna matata. Inga problem. Vilken lustig motsägelse, sa Iggle Piggle.

Men vi ska inte bara måla fan på Sveriges vägg, icke då. Den engelska byråkratin är ungefär lika tungrodd. Om man hoppades på pengar tillbaka på skatten från den engelska staten får man också hålla i hatten och vänta snällt. Handläggningstiden är här cirka 3-4 månader, och dessutom verkar det vara en myt att man skulle kunna få tillbaka pengar från tidigare skatteår.

Dessutom har jag erfarit att handläggningstiden för att AVSLUTA en utbetalning av skattereduktioner tar den engelska staten cirka 2 månader. Det är den enda gången jag har mått bra av långa handläggningstider, kan jag förtälja.

Men. Nu vänder vinden, nu brakar livet loss på ny kula, nu tar vi nya tag med nya myndigheter.

Tant har fått jobb! Och med det lossnar allt annat sägs det. På tisdag travar jag in i världens tjusigaste byggnad, den heter Glasgow och är en del av Sony Ericssons komplex på Brunnshög och där ska jag få bita i vad jag gissar spännande och utmanande arbetsuppgifter i rollen som executive assistant. Gissa om jag är nöjdast i kommunen, gissa om jag flinar mig till sömns numera.

Och inte nog med det! Imorgon flyttar vi hemifrån. I två månader får vi låna lya av en snygg som ska på långsemester, vilket betyder att vi har lika lång tid på oss att fixa något eget snyggt redo för inflyttning i Januarg.

Jag undrar vad de har för handläggningstider på bostadsbidragsansökningar. Förmodligen får man besked långt efter att vi flyttat ut, kanske inte förrän vi sitter på ålderdomshemmet, det känns rimligt.

Och dagisköerna. Dom kan man säkert få stå i tills barnet går i pension, det är alla tiders.

Men i övrigt är allt fantastiskt, tant är både snygg och glad, och lönen kommer den 23e december som en julklapp. Tjoflöjt, håll i hatt, håll i börs, vinden har vänt, det är min tur nu.

No comments: