Wednesday, November 04, 2009

Luktar skumt, bränt och unket

Tycker du att det luktar?

Jag svarade på en bostadsannons på Blocket, 4:a uthyres i Lund fr.o.m. 1 Januari 2010. Står inte var den ligger, och inte vilket pris. Men vad fan, jag mejlar och anmäler mitt omåttliga intresse.

Svaret kommer omedelbart.

"Jag skojar inte när jag säger att jag fått över 100 svar på bara några minuter. Eftersom jag bor i Luleå och det är bökigt och kostsamt att ta sig ner till Lund, ska alla som är intresserade av att komma och titta sätta in tusen spänn på mitt konto, dessa får man tillbaka såvida man inte uteblir från visningen. Vänligen maila om du fortfarande är intresserad."

Driver du med mig, drar du mig baklänges, gör du det långsamt? 1000 riksdaler för privilegiet att titta på en lägenhet, vem går på den lätte? Jag svarade så klart att sådana ockerfasoner går jag inte på, visa mig gärna lägenheten, men inte fan får du slant för besväret.

Gissa om lägenheten finns kvar på blocket?
Nej, annonsen är borttagen.

Gissa om lägenheten finns på riktigt?
Jag gissar att allt är hittepå och lurendrejeri.

Gissa om någon satte in tusen lökar på ockrarens konto?
Jag hoppas det inte, men mänsklighetens intelligens och logiska slutledningsförmåga är ibland diskuterbar, så det är ju möjligt att kärringen tjänade sig en hacka.

Hoppas det inte drabbade någon fattig.

No comments: