Thursday, August 09, 2012

Älg och öl

Hejd är det visst ingen på mig. Igår var jag ute och quizzade, idag var jag på puben igen, rena rama Londontakterna ju. Bäst att passa på och smida medan järnet är varmt och det finns pengar på banken!

Vi har alltså kört runt i ett havår med en bil som låter som en traktor och trott att det var normalt. Tills det visade sig att efter en enkel googling att det var alls icke normalt, snarare livsfarligt, att köra runt med trasiga hjullager som vi gjort. Marsch iväg till bilverkstaden, dagishämtning fick en eller annan snygg släkting sköta. Ett par tuss fattigare har vi nu alltså en bil som går TYST och säkert på vägarna. Aktarej vad körsugen jag är nu, hoppas bara min fröken Carl känner detsamma (ni får mycket gärna prova, som han i LiL sa).

Självklart var det värt att fira detta med bilen, samt det faktum att det var sommar och vi var på stan alldeles lösa och lediga utan vagn. Då vill tant ha en pint. Och det får hon.

På puben uppstod dock vissa missförstånd när jag sa till mannen i baren att jag ville beställa en älg. Skotte eller walesare som han är, svårt att placera, uppfattade han älg som öl och pekade på ölmenyn. Varpå jag började gaffla om en eventuell combo älg+öl, vilken grej liksom, men då blev han typ sur. Skaru ha nån öl, ellö?

Så då beställde vi snällt en köttbit till min man och en öljävel till mig. Någon älg hade han dock inte slagit in i kassan. Den fick min man påtala, på utrikiska, ELK, SWEDISH ELK, och då ramlade poletten ner, välhängd och härlig, med enbär och lingon.

Självklart ska man prata engelska på engelska puben, även om den ligger i Sweden, det fattar jag nu.

Jävla god äääl, btw

No comments: