Monday, June 02, 2008

Sup dig snygg

Från och med 1a Juni 2008 blev det förbjudet att dricka alkohol på allmäna transportmedel. Detta firades med en brakfest av sällan skådat slag i London Underground. Målet var att åka så många varv som möjligt i Circle Line, gärna spy och kissa på vägen, partaja med sång och glada tillrop, visa att visst fan kan man ha kul på fest, även om den går av stapeln i ett skraltigt tåg på 100-meters djup i en tunnel, allt blir mycket roligare om man är full o go. Kanske även visa den nya dumme borgmästaren Boris att vi minsann kan dricka duktigt, ha roligt med sprit och bara vara sådär härligt salongssnygga i grupp.

Men partyt slutade i kaos och arresteringar. Jag befann mig personligen på Liverpool Street Station vid 11 PM, då polis var i full färd att utrymma stationen. CP-skadade Engelsmän i Rugby-skjortor väsnades, slängde flaskor och betedde sig osnyggt. Jag tänkte att det förmodligen rörde sig om ett firande av sportresultat, i detta fall en Rugby Premiership-vinst för ett Londonlag, och det kanske det också var till viss del. Men mest var det ett bevis på att maktens män hade rätt i att engelsmännen inte har vett att uppföra sig när de super. Jag blir så trött. Staten säger att nu får ni inte dricka sprit på tuben, för då vandaliserar ni och slåss bara. Nehejdu, se på oss, vi kan visst ha skojigt och bete oss som folk när vi är fulla, bräker engelsmannen i sin fula rugby-blus spänd över ölmage och bitch-tits och gör precis det han hävdar att han minsann inte gör - slåss och vandaliserar. Och kaskadspyr hela tunnelbanenätet sexigt med gamla matrester av kebab och gatuvagnsbajskorv. Snyggt jobbat.

Läs om farsen på BBCs hemsida.

Jag är en av de sista att passera genom Liverpool Street Station denna Lördagkväll innan de klappar igen porten. Hela golvet är fyllt av flaskor, burkar och skräp. Stationen ligger öde sånär som på ett gäng städare i gröna rockar. Utanför bräker och vomerar deltagarna i "Last Round"-gänget-08. Vilka vinnare.

Sjukt tråkigt att allt detta initiativ visade var att makthavarna hade rätt. Britter kan inte uppföra sig med ett par pints innanför västen, så det är lika bra att förbjuda dom att vara fulla på allmän plats, så kan de sitta hemma och skåpsupa och slå sina fruar eller något annat konstruktivt istället.

Fotnot. Personligen är jag alltid glad och trevlig och snygg när jag är full.

1 comment:

Anonymous said...

Sjalv var jag harligt snygg, trevlig och glad nar jag stod utanfor liverpools street och fattade ingenting... Vi som skulle aka regionaltag fick iallafall va med och leka, sa vi gick genom en odslig station till ett tomt tag.
Men va forbannad jag blir. Och jag skams for att kalla mig en londoner. Vet inte vem jag skyller mest pa- Boris utan hjarna eller facebook for att de tillater att folk startar grupper/skickar meddelanden angaende sant har. usch usch usch! Arg!!!