Thursday, June 09, 2011

Proud to be different

Alltså, det här med en homosexuell parad. We're gay and we're proud. Och det här med Stoltaste Bussen, på vilken var och varannan Facebookmänniska vill spänna upp sin profilbild (och skryta om det i fb-rollen).

Får man undra varför? Utan att för den sakens skull vara en tillstymmelse homofobisk. Jag struntar blankt i vem som ligger med vem och hur (bara jag slipper). Det är var och ens privatsak, så länge samtliga inblandade är med på frivillig basis så klart. Alla vill ligga, och alla FÅR ligga vad mig anbelangar. Men måste vi prata om det? Måste vi kategorisera oss efter hur vi ligger med varandra?

Varför är homosexkulturen så stor, särskilt bögarnas? Vad är det för roll man spelar, varför så mycket manér, sätt att prata, viftningar med hand framför ansikte, varför så "bögig" bara för att man gillar att ha sex med samma kön som sitt eget? Det är ju som att be om att få ses som avvikande. Kvinnodagen, Prideparaden. Kolla oss, vad vi är speciella, konstiga och utsatta, för när vi ligger gör vi det i brumman. Men so what? Ligg hur du vill, med vem du vill, bara gör't. Det spelar inte samhällsordningen någon roll hur och med vem folk ligger. Ha det så skönt. Adoptera barn, inseminera tjejkompisen, gift er i kyrkan, bara gör't. Inga problem.

Och om de homosexuella ska ha en parad, så ska väl andra stackars utsatta minoriteter också ha det. Kvinnor, negrer, muslimer. De vill väl också ha en buss med mitt ansikte på?

Jag vet att det finns sinnessjuka konstiga länder där homosexualitet är brottsligt och ses som en sjukdom. Men kämpa mot dem istället då. Avskaffa uråldriga fördömmande fördummande religioner. Det är ju där problemen ligger, varför fattar inte folk det?

Prideparaden i Stockholm är ju synnerligen löjlig när det är i Dubai, Kabul eller Islamabad den borde hållas.

9 comments:

Anja said...

Nu håller jag inte med tant. Visst: det är inte brottsligt att vara homosexuell i sverige enligt svensk lag. Men that's it! Svenskarnas syn på homosexuella är inte alls så liberal som du målar upp. Nä mitt ansikte på en buss hjälper inte. Och fick inte heller plats på bussen, ska tilläggas. Dock vill jag gärna öppet visa att jag stöder homosexuellas kamp om att bli behandlade lika som oss hetrosexuella - vilket de INTE blir i dagens sverige. Fördomarna är oändliga... Är lund månne lite öppnare än häromkring?

Ulla said...

Men om man helt enkelt slutade fokusera på vem som har sex med vem, om alla skötte det där i sängkammaren, hade det ju inte vart några problem. Jag fattar inte varför det måste följa med en hel livsstil för att man gillar att ligga med samkönade. Varför vill man det? Som om man VILL vara avvikande. Varför? Och det är klart det finns heterotöntar som opponerar sig mot homosexuella, men ingenting är väl detta mot t.ex. arabvärldens förbud.

Dessutom - om alla tänkte som jag, då hade det inte funnits några orättvisor i världen, men så är det ju tyvärr inte.

Anja said...

Nä jag håller med. Vad folk har för läggning borde inte vara någon annans intresse. Men så är det ju tyvärr... :-( ingen funderar ju över hur en hetrosexuell har sex... Det förekommer ju inte. Det coolaste är chris svar på frågan om vilken läggning han har: sexuell!

Ulla said...

Chris Lowe ja, kungen av köngar, älskar't!

Luigi said...

http://www.gaylesbiantimes.com/?id=10912/

Lisa said...

Så länge någon jävel överhuvudtaget väljer att skrika okvädningsord efter gaypar som håller handen på öppen gata finns det en rätt god anledning att sätta sitt ansikte på en buss. Jag känner några av de där paren, både lesbiska och bögar, och vet du vad? De blir rätt ledsna varje gång.

Ulla said...

Inte lika ledsna som bögarna i Bagdad dock...

Lisa said...

Nä, inte alls lika ledsna som bögarna i Bagdad. Fast det spelar ju liksom inte någon så stor roll. Det är ju lite som att säga att det inte gör något att ett barn i Sverige är fattigt eftersom det finns barn i andra länder som är bra mycket fattigare.
Eller som att jag inte skulle ha rätt att bli ledsen om någon sa till mig att jag var ful och dum i huvet (trots att jag inte är det), när det faktiskt finns folk som är både fula och dumma i huvudet.

Bara för att saker är helt åt helvete någon annanstans betyder det inte att det är okej att det bara är lite åt helvete här.

Ulla said...

Fast jag tycker ibland att det är bra att ha såna stretegier, att tänka att det finns folk som har det jävligare, så känns det inte illa. "Fy fan vad ledsamt att kärringarna tittar snett på mig på ica när jag går hand i hand med min kille" kan bögen tänka, "men jag slipper iallafall fängelse och stening i Afghanistan". Kanske? Och att säga att du är ful och dum är ju som att hälla vatten på en gås, det vet vi ju att du inte är! Och ja, det fattiga barnet i Sverige kan väl resonera "tur att jag iaf har råd med mat, tur att jag inte bor i Afrika". Eller om man får missfall kanske det tröstar att man redan har två barn. Självklart kan man fortfarande bli ledsen för allt ovanstående, men inte LIKA lessen. Visserligen kanske idiotiskt att mäta och jämföra sorg och ledsnad. Men lite perspektiv är aldrig fel att ha. Och ullaguran gillar att överdriva och provocera, det vet du.

Men egentligen handlade ju inlägget mest om varför man vill tillhöra en stor kultur och ett sätt att leva på många fler plan än det sexuella, när homosexualitet mig veterligen egentligen bara handlar om vad man gör i sängkammaren, vilket jag tycker kunde vara var och ens privata ensak.