Thursday, June 23, 2011

Guide - hur man får ett verbalt barn

Så här tror jag att jag har lyckats:

Alltid svara på frågan VARFÖR, trots att den kommer 100 gånger om dagen. Och alltid ge ett riktigt svar. Även om barnet kanske inte förstår allt. Det fattar iallafall garanterat mer än du tror. Och snappar alltid upp något. Vet du inte - hitta på något plausibelt. Eller säg helt enkelt att du inte vet. Föräldrar, tvärtom vad man kan tro, vet inte allt.

Prata, prata, prata. Håll snackelådan igång hela tiden, snacka med barnet på bussen, i vagnen, när ni äter (även med mat i munnen är ok), bland folk, när ni är ensamma. Och sjung sånger! Slagdängor, pop och visor - allt går hem. Helst med vacker röst, men har du ingen går det säkert bra ändå.

Snacka så man fattar. Dvs tala som du gör med andra människor, även stora. Gör dig inte till med något slags bäbisspråk av typen "Mamma kommer snart". Du är inte en live-version av cp-boken Max nalle/potta/vovve. Tveka inte att använda "svåra ord", snart är de inte så svåra längre.

Förklara, konversera, fråga. Få barnet att tänka, minnas, tolka, förstå samband. Det gör inget om det är lite för avancerat, glöm aldrig det. Hellre det än tvärtom. Uppmuntra, beröm, skratta, skoja - ha kul! Ord är roliga leksaker.

Titta massor på film och teve. Tillsammans. Gamla Astrid Lindgren-klassiker, det som visas på Bolibompa, lite Mamma Mu, Pelle Svanslös, Hitta Nemo, whatever. Diskutera vad ni ser. Det mesta funkar, utom kanske våldsporr och actiongenren.

Läs böcker. Varje dag. Ställ frågor. Interagera. Peka, tramsa dig, förställ rösten, lev dig in, det är du som är Bamse, Skalman och Lille Skutt. Du vet att Vargen ju pratar östgötska. Och Kråken är jättekul att porträttera, han är så härligt sur!

Tala tydligt, och gärna, om du kan, med rikssvensk dialekt. Lokala accenter i all ära, men det är väl ändå synnerligen bonnigt och omodernt att t.ex. tala bred skånska?

Tack för tipsen, hör jag att du säger. Varsågod, säger jag, för all del.

6 comments:

Anonymous said...

Vada, finns det folk som INTE gor pa det har sattet? Sjuka!
/Pedagogen Svenny

Ulla said...

Det verkar ju så. Varför är annars inte andra ungar lika smarta som mina? Eller snygga gener mest? Hehe

Anja said...

Ja det är konstigt. Det du skriver är ju självklart, ändå finns de treåringar som knappt säger "prutt". Fick idag fylla i enkät på bvc om Elsas språkutveckling. En av frågorna var typ "Kan ditt barn förstå meningar som: Kan du gå och hämta skeden som ligger på bänken?" Haha... Jo tack. Då frågar hon vilken färg det ska vara på skeden och varför hon ska hämta den och vad jag ska göra med den osv osv. En del frågor barn ställer är så jävla roligt ställda: "Mamma varför måste man ha hål i kroppen?" (hon pekar neråt och jag berättar om hålen för bajs och kiss och föda barn).

Ulla said...

Blommar och bin ja, den har jag också dragigt. Viktigt med sånt. Jag berättar allt för Lovisa!

Men den där bvc-kontrollen ja, vi var på en 2,5årskontroll och då var det också väldigt väldigt basalt vad de förväntade sig. Lovisa kunde ju så mycket mer så klart.

Smarta ungar våra. Sådan mor, sådan dotter, tror jag är slutsatsen vi kan dra.

Kyss

Ulla said...

Dragigt sa jag. Är det dragigt här, eller är jag en språknisse med fel i skallen? Tjohej. Jag är inte ens full. Och nu är systembolaget stängt. Blir ingen midsommarsnaps för mig. Skål ändå.

Anja said...

Ja jo, jag tycker nog att det drar lite om axlarna... huuuu! ;-)