Wednesday, June 22, 2011

Don't believe the hype

Intressant det här att vad man vill tro på kan man hitta bevis för det. En enkel googling och man får det svar man vill ha. En teori, en gud, en diet, sjukdomssymptom, sanningar och lögner. Förr i tiden slog man i uppslagsverk, det var den tidens sanningar. Nu finns de på Wikipedia. Och i bloggar. I var mans dator. Alla kan servera sanningen. Överallt finns den.

Det man trodde och tänkte från början, det är det man helst hittar belägg för. En hypotes man redan hade bekräftas. För det finns ju bevis för allt, om man bara letar. Alla mynt har två sidor. Det kan vara svart, eller så kan det vara vitt. Ja eller nej. Bu eller bä. Vad trodde du?

Finns Gud? Nej, tydligen inte. Den var lätt, det visste jag redan. Allah då? I hope not. Buddha, Dalai Lama och Moder Teresa, är de rättskaffens hyvens eller ena riktiga luspudlar och bedragare? Är Påven snäll? Åh nej, det är han då rakt inte, han ligger med barn, precis som Mohammed.

Är det lönt att återvinna hushållets avfall i olika containrar? Blandas inte allt och bränns på samma bål till slut? Ska man diska ur youghurtförpackningen och återvinna den eller är det mer energislösande än att bara slänga den i vanliga sopor? Varför är det i stort sett bara Svenne som har pippi på återvinning? Spelar det roll? Kanske inte, men det känns bra. Man måste tänka på miljöööön, vilket mantra. Fly mig en good guy badge, fakta lämnar jag på sopberget, duktig idiot.

Ekologiska alternativ - bluff eller båg? Funkar inte för alla i världen för det finns inte plats för odlingarna, bara ett alternativ för eliten. Ironiskt då att denna elit är den s.k. pk-vänstern som tycker sig rädda världen genom sin blotta eco-existens. Eller tvärtom? Nja. Det har jag inte googlat, det vet jag inte.

Vilken diet är bäst? Hur blir man smal? Kolhydrater är ju numera livsfarligt, man ska äta fett. Eller det beror kanske på hur man googlar. Kolesterol är minst lika farligt. Högst ett ägg om dagen, eller hur var det nu? Jag äter minst tre. Dör jag? Nej, jag blir frisk av fett. Smal och spänstig, rutor på magen. Står det att läsa, LCHF.com.

Kan man tala med döda? Spöken, finns dom? Änglar? Och människor som tror sig blivit bortförda av aliens, är det på riktigt, eller sinnesfrånvända? Jordens undergång - när kommer den? Hypnos - funkar det på alla eller bara på idioter va? Massage - en form av prostitution, eller? Finns den lyckliga horan, vill hon faktiskt ligga? Är porr skadligt, för den som ligger eller för den som tittar, eller rentav båda? Utrotningshotade djur, ska vi rädda dem eller är det ok att vissa arter helt naturligt dör ut, mammutarna dog ju för att det inte fanns papputar.

Jag vet inte vad som är sant och inte om det mesta. Jag blir förvirrad. Men jag gissar att det mesta är BULLSHIT. Vilket för övrigt är ett riktigt bra amerikattskt program som smular sönder de flesta ståndpunkter och argument som många av oss normalt sett tar för sanning. Allt är bullshit enligt Penn & Teller, och det är väl en fantastiskt befriande ståndpunkt och insikt, tycker jag. Kolla in listan, ladda ner avsnitten och inse du med! Luta dig tillbaka och njut, det behöver inte vara så jävla svårt.

Du kan iallafall inte rädda världen just idag.

No comments: