Tuesday, February 05, 2008

Pang Pang

Idag ska vi äta pannkakor för det är den årliga pannkaksdagen. Man gör alltid så. Jag mår lite dåligt med tanke på att detta är, liksom alla andra traditioner i vårt kristna samhälle, ännu ett religiöst påfund. Vi ska proppa oss fulla med pannkakor inför fastan, fastan som vi ska genomlida för att förstå hur det är att vara fattig och hungrig, för att vi ska straffas för våra synder. Men idag belönar Jesus oss alltså med pannkakor. Fast jag tänkte jag kunde steka dem själv, utan Jesus bajsnödiga inblandning. I Sverige stuffar man istället fejset med semlor, flott är gott, men pannkakor är ju snäppet mumsigare så vi kör i vind med dem.

I det slöa landet England är det kotym att köpa pannkaksmix. Rena rama lurendrejerierna säger jag, som erfaren hemmabakare. Inte fan behöver jag nån tjomme från AXA eller motsvarande mjölnarfirma att förblanda mjöl, salt, ägg- och mjölkpulver? Tillsätt bara vatten! Smidigast i kommunen. Nehejdutack. Ulla kan själv. Utan mix och utan Jesus - själv är bäste dräng.


Svensk pannkaksmix? Tramsebyxan på - det tror jag inte alls på.

1 comment:

Anonymous said...

Med Swedish pancakes, menar de plattar? Alltsa, det ser ju ut sa pa bilden. Just plattar ar val lite svenskt? Eller? Vad fan vet jag? Nar ska vi leka, tant? Nu ska jag snart dra ifran north london ocksa. Men until then sa leker jag garna (garna efter ocksa saklart).