Thursday, February 14, 2008

Love is in the air?

Klyschorna haglar. Jag gick i vanlig ordning till Sainsbury's på lunchrasten för att köpa mig en mustig färdigrätt. På första parkett i butiksdisplayen har man bullat upp med blomsterarrangemang av olika slag, mest är det väl kärlekens röda ros som prunkar och lockar det dåliga samvetet. Valentin-dagen - man måste köpa blommor, choklad och gratulationskort till sin äkta make/partner/älskade - det är ju så evinnerligt romantiskt. Eller?

I de flesta mäns varukorgar ser jag buketter. Vid kortståndet köar männen i horder för att norpa åt sig ett kort med färdigtryckt kärleksmeddelande, att som ett bevis på löjlighet ge till sin fru.

Kvinnorna däremot företar sin vanliga shopping - mjölk, limpa och toalettpapper. Och när de kommer hem får de den förväntade ostmassan serverad i chokladlåda och vas. Ich liebe dich - är det det här vi kallar kärlek, det här vi kallar känslor? Varför är det bara männen som ska ysta ost, varför sitter vi fast i könsorgansfällan? Givare och mottagare - sperma eller choklad?

Kanske är det här den enda dagen på året då man faktiskt kan ge sin fru sedan 20 år blommor utan att bli anklagad för otrohet? Kanske är det en tävling? "Vad fick du av din man?". "Oh, en blomsterkvast och en låda fikon, inget märkvärdigt". "Jaså du, jag fick 100 röda rosor och ett diamantvidunder att ha om halsen". Vem vinner?

När jag kommer till kassan betjänas jag av den där Sainsbury-lustigkurren som brukar stå utanför butiken med ett plakat och sjunga kända bitar fast han Sainsbury-anpassar texterna lite käckt. Han babblar och skojar så med kunderna att det har honom dubbelt så lång tid att betjäna, men det gör inget, vi har ju trevligt. Han sjunger "It's Not Unusual" och någon annan klämkäck låt, bara sådär. Han frågar "Har din pojkvän planerat någon trevlig överraskning i afton då?". "Nej det hoppas jag inte", säger jag - torrisen, "då är det ju ingen överraskning, idag kan man inte överraska". "Jo själv ska jag överraska min flickvän med massaaage" "Brukar hon inte få det, är det speciellt för idag?" "ja idag är det speciellt - huvud, axlar knä och tå - idag ska det bli kinesisk helkroppsmassage". Den du, skojar man inte bort.

Själv ska jag gå på Anti-Valentine på Mixern ikväll och försöka låta bli att hångla så mycket. Det är visst förbjudet, så sluta hångla!

1 comment:

Anonymous said...

Jomen du var så duktig så när det kom till anti-hångel regeln. Ett litet snedsteg bevittnade jag när jag sneglade på er men det kan jag ha överseende med den här gången! :) Det var trevligt att träffa Herr Fästman - han verkar vara en trevlig pöjk!

Kyss och smek!
Anna