Monday, August 17, 2009

På Socialkontoret idag

-Hej, jag behöver en blankett för att ansöka om social förtur till bostad. (jag)

-Ööööh, ja det vet jag inte vad det är. Vad är det? (förvirrad socialfallskärring på socialen)

-En blankett som jag blev ombedd att hämta upp här idag. Men du kanske har andra tips på hur man ska gå tillväga för att få en bostad i Lund? (jag)

-Gäller det för i natt? (socialfallskärring på socialen)

Eeeeeh. Ser jag ut som jag behöver plats på härbärge, eller vad är detta? Ser jag ut som en lodis, ett nerknarkat luder, en gammal pundare klädd i trasor och lump, ett s.k. socialfall?

Och bakom mig i kön var en i burka och en i rosa tuppkam, det är dom som är dom riktiga socialfallen, det ser väl jag, inte jag. Jag är ju snobb direktutkvalificerad från Snobbskolan, pengar är inga problem och inte fan ser jag så desperat ut att jag ger sken av att jag vill ligga i sovsal med fyllegubbar och knarkers, gör jag det?

Gäller det för i natt, liksom. Jag i min fina blus och snygga bäbis i dyra BabyBjörnen på magen, vilken förnedring, vilken idioti, vilken parodi på det som kallas mitt liv.

No comments: