Thursday, October 20, 2005

Sweden VS London Part II

I Sverige knuffas folk lite varstans; gatan, baren, butiken – med eller utan trängsel och detta utan att någonsin be om ursäkt för sin drullighet. I London viskar folk sorry när dom vill smyga förbi för att komma av tåget, utbrister välmenande sorry när det är dom själva som blivit skuffade eller trängda, säger faktiskt sorry så ofta dom kommer åt (på gränsen till irriterande).

I Sverige kostar ICA- plastkassarna 1.50 men har skön hållbar kvalitet. På Tesco i London packar kassörskan gratiskassen (för liten och av tveksam kvalitet) åt dig.

I Sverige kollar man tidtabellen innan man nyttjar allmäna kommuniaktionsmedel, eftersom bussar och tåg kommer på utsatt tid och ganska sällan. I London ställer man sig på hållplatsläget och hoppas på det bästa, samt vinkar frenetiskt med sitt oystercard när bussen, som helst vill köra förbi, kommer.

I Sverige tar det 26 år att värma upp den elektriska plattan för att koka sin potatis/pasta och sedan kokar det alltid över för att det tar för lång tid att komma ner på sjudningstemperatur efter uppkok. I London flexar man smidigt med gaslågan och får genast rätt temperatur i sin kastrull.

I Sverige gör dom barn och bildar familj. I London leker dom "göra barn" (läs: dom ligger).

I Sverige utmanar dom varandra i Brakfylla-05 varje Lördagkväll, men håller sig på mattan i hemmet hela veckan samt tycker att en stor stark på Tisdag eftermiddag tyder på alkoholproblem. I London dricker man 20 units plus per vecka och gör gemensam sak i att vara bakfull och skör på jobbet.

Baka kanelbullar eller vara kastrullfull? Babysim eller badminton? Egen lägenhet med trägolv för 3000 kronor i månaden, eller delad lya med heltäckningsmatta för 6000 kronor i månaden? En kopp örtte eller en pint Stella? Idol eller X-factor? Filip & Fredrik eller Ant & Dec? Göran Persson eller Tony Blair? Trackslistan eller CD UK? Torka bajs som vårdbiträde på sjukhem, eller flasha på kontor? Lasse Bengtsson eller Trevor McDonald? KB eller Mixern? Mellan-Fredrik eller Lill-Fredrik? Närma sig 30 och vilja ha barn eller närma sig 30 och vilja ha skoj? Dom fyra V:na (villa, vigsel, volvo, vovve) eller ungdomsgård? Snuskopp eller askkopp? Söndagsstek med svartvinbärsgele eller Sunday Roast med yorkshirepudding? Högertrafik eller vänstertrafik? Bu eller bä?

Jag begär inget, men jag vill ha allt.

8 comments:

Lisa said...

vi kommer alla att utmana dig i brakfylla den 7 januari. det är ett som är säkert.

Ulla said...

Vad bra att det är en Lördag, då får man ju!

Anonymous said...

Ska vi inte skapa vart eget London i gotebarj nu da? Vi kan hava pints pa solliden pa linnegatan i solskenet varje dag om du vill och ha sunday roast kalas varje sondag med london ganget och ga pa konserter varje lordag pa sticky och storan.

Nina said...

Jag rostar pa Lill Fredrik och undviker garna svartvinbarsgele och snuskopp, tack!

Anonymous said...

ant & dec?ich don´t think so!FILIP OCH FREDRIK!

J said...

ååå jag vill ju också ha allt! Eftersom jag i grunden är svensk och lagom, kan man få bilda ett eget land med det braiga från båda världar? Om man inte får det ska jag nog välja svensson svensson och trägolv och vecko/månadspendla till Londinium. Gott -jaha, var ska du åka på sol och bad och slappsemester iår då säger kollegorna på mitt förhoppningsvis flashiga kontorsjobb. oh jag tänkte tillbringa minst 2 veckor på mörka pubar i Camden och lyssna på bra musik, leka med dockor och punkare. JA!

Ulla said...

Jag har skapat mitt eget London i London. Jag tror att det är det jag vill ha. Välkommen på kalas!

Anonymous said...

Sista stycket är vasst.