Thursday, June 16, 2005

Arbetsplatsen

Här följer ett recept på hur man skapar en dynamisk, fungerande kontorsarbetsmiljö:
  • 1 x 69-årig överviktig kärring med hudfärgad vårta i munregionen, pösiga tantkläder, ohegagligt darrig röst, oberäkneligt humör och med stor tilltro till sin egen förmåga och oumbärlighet.
  • 1 x religiös dam i 55-årsåldern som besöker den lokal katolska kyrkan under varje lunchtimme.
  • 1 x lesbisk kvinna med stora bröst och homosexuellt klippt hår.
  • 1 x 20-something tjej beroende av E-bay, och som säger sig gå på gym varje dag, men som ändå tycker att hon lider av övervikt.
  • 1 x bypass-opererad man med stort ego och en oerhörd förmåga att snacka sig andlös om allt som rör honom och en tro att detta känns intressant för samtliga andra i hans omgivning.
  • 1 x gubbe strax under 60 som förefaller 20 bast äldre, med tung andhämtning, seg tankegång, stroke-artat sluddrig röst och med ett 80-talstänkande vad gäller datorer och tekniska lösningar.
  • 1 x nyss fyllda 70 dam med en synnerligen blyg och flickaktig approach, som är starkt invand i rutiner som inte får brytas.
  • 1 x normal man på 49, som är normaltrevlig, normalsnygg, normaltjock, normalbegåvad och normalduktig.

Och så jag.


Fast på min förra arbetsplats var det rena apberget, så man ska inte klaga. Jag hittade följande dokument, författat under tiden då jag var anställd som Administratör på ett säljföretag:


Typiskt CMS-beteende

  • Brista ut i sång
  • Upprepa en kollegas namn med fånig röst
  • Gallskrika numret på en extension över hela rummet
  • På frågan "how are you?", svara: "good x3".
  • Säga "R u alright?" till alla man passerar utan att invänta svar.
  • Gapa ut någon av följande fraser: "Who’s hanging the system???" och "Get the phones, please guys!"


Så det verkar som om det är mest jag som är tillräknelig i det som kallas arbetslivet. Alla mår dåligt.

8 comments:

Anonymous said...

Vicken ar Barry? Mar han daligt?

Anonymous said...

Han ar harig va? Harig torso.

Anonymous said...

En annan arbetsplats:

1 stycke sportkille - typisk sportkille helt enkelt. Cyklar till jobbet i speciell cykeloutfit med speciella skor.

1 stycke lunsig och harig lonnfet nalle, snall, gillar KFC och hanga med artister istallet for att vara pa kontoret.

1 stycke schweizisk snobbkille - typiskt svarmorsdromsutseende, lite gnallig, ganska lat

1 stycke helt vanlig tjej, snall med en lite halvbitchig sida, som ar ganska skojig

1 stycke blyg chef, sager inte mycket, haller sig for sig sjalv men med sarkastisk humor ibland.

1 stycke bubblande, sprattlande, nippertippa som gillar allt som har med hiphop att gora och bara ar inne pa torsdagar

1 stycke jag - hur ar jag? jag ar val lite udda jag med...

Skulle du vilja jobba dar?

Ulla said...

Han mår jättedåligt. Han bara pratar om sig själv och snart ska han göra ännu en hjärtoperation. Usch, vad dåligt han mår.

Ulla said...

Din verkar mer normal än min. Du har ju inte en enda kollega över 60, alla mina är åldringar (nästan). Vill inte folk pensionera sig i det här landet? Det vill jag! Fast du är sjukt udda som måste vara anonym, Nina!

Anonymous said...

Jag ar bara anonym for jag inte orkar registrera mig. Dom som ska veta vem jag ar vet ju vem jag ar - Prinsessan Nina av Rock'n'rollien vill jag vara i alla fall. Jag har troja som det star Rock Goddess pa. den har jag fatt av Maria, sa det sa.

Anonymous said...

Ingår följande under "Upprepa kollegans namn med fånig röst"?

Ulrika-ka-ka-kaaa

Det minns jag att CMS-killarna tyckte vad humor. Slap my thigh vad tråkigt, kom med något eget.

deltidsharmonisk said...

Gud, jag måste se om The Office. Fast på fyllan. Jag har sett den för många ggr.