Thursday, July 26, 2012

Mitt grådassiga bad

Det sägs vara hälsosamt, och det vill man ju tro på. Därför ska man alltså tomar banho sulforosis, inga konstigheter. Det innebär att sänka ner sin lekamen i en naturens kemilåda, som luktar ruttna ägg och lösimagen-prutt. Don't worry, man vänjer sig snabbt! Sedan ska man ligga i under 20 minuters tid, få lenaste babyhuden, bota alla hudåkommor och cancrar i världen. Joråsatte.

Jag ställer upp på allt, som sagt. Lite smått konfunderad blev jag dock allt när jag kom dit igår morse och såg att det var ett helt jävla vanligt badkar jag skulle bada i. Bara mycket sunkigare än det jag har hemma, och med fuktfläckar i taket, grått vatten. Bara att bita ihop och sänka sig.

Idag var vi dock på det igen, jag och svärmor, och då blev vi visade till den nya, renoverade badavdelningen, som de jävlarna gömt för oss dagen innan, och här var det faktiskt långt mycket fräschare. Samma sumpvatten förstås, men större kar, renare väggar, blåa detaljer.

När jag ligger där i det välgörande fisbadet och det är meningen att jag fullständigt ska koppla av och njuta av lugnet, då blir denna moderna människa istället rastlös.

Jaha, vad gör jag nu? Räknar fuktfläckarna i taket? Passar på att onanera? Pruttar under vattnet för att utröna om lukten förändras? Kollar efter knölar i brösten? Kan man kanske använda sin vattentäta smartfåne i sulfisvattnet? Inte värt att testa, kanske är den inte byggd för sådana märkliga eventualiteter. Sitta och fejsboka i pruttbadet förresten, vad är det för stilgrepp?

Efter en stund slappnar jag dock av en smula, gillar läget, att det inte finns något att göra, inga måsten, bara ett och annat plask och stön från intilliggande tantbad.

Så kan man också meditera.

Enligt reglerna på väggen får man inte vara gravid, inte menstruera, inte ha cancer, inte pacemaker, inte öppna sår, samt att man inte får ha ätit de senaste två timmarna. Låter det som ett hälsobad, när man måste vara kärnfrisk för att få prova? Jag vet inte jag, men jag är ju en så öppensinnad människa, as you know, så jag ställer upp på allt.

Till och med att sänka mig i ett bad som luktar rutten äggfis. Sån är jag.




1 comment:

Olsson said...

Låter verkligen som en aktivitet som klippt och skuren för dig!