Friday, July 20, 2012

Det bästa med Brasilien

Det sägs att de som bara fokar på; det negativa, som letar fel, är ena sorgsna jävlar. Själv ser jag det som en förmåga att analysera tillvaron, att se detaljerna, i en värld där det mesta faktiskt är ont, fult och jävligt är det ju inte konstigt att det är just det ruttna i livet som uppmärksammas.

Men ok. Jag ska göra en helomvändning och berätta om det som är bra med Brasilien.

Mest uppenbart: Klimatet. Nu är det visserligen vinter, men det innebär ungefär detsamma som en svensk skitsommar. 10-20 grader, mycket regn, och ibland sol, halleluja. Jag avskyr verkligen svensk vinter, den gör mig så outsägligt trött och ledsen. Att aldrig ha upplevt fenomenet snö måste vara det ultimata. De andra årstiderna är vad som skulle betecknas som ljuvliga, möjligtvis undantaget högsommaren som är en smula svettig. Men vem är jag att klaga. Ulla likes it hot!

Nästa sak jag stormgillar är öppettiderna. Man kan shoppa efter klockan 19! (22 tror jag Villa Lobos butiker stänger). Och många fik är 24 hours. Är det något som grämer mig med att bo i Lund så är det att man inte kan få sig en stadig kopp efter klockan 18 såvida man inte sätter sig på pub eller restaurang.

Sedan är jag över lag väldigt fäst vid konceptet Padaria, brasilianska caféer med svulstiga mackor, färskpressade juicer (det finns f.ö. inte juice som inte är färskpressad här, koncentratet som erbjuds som standard i Europa skulle ses som ett dåligt skämt) och synnerligen generösa portioner av allt. Juicen får du t.ex. i kanna och kan fylla på många gånger.

Stora färska frukter är något annat jag uppskattar väldigt mycket. De små skrumpna, smaklösa papayorna för 40 kronor stycket på Ica kan verkligen gå och hänga sig i jämförele med den äkta vara jag skedar i mig till frukost här. Och mangon! Saftigast i kommunen, helst vill jag ha skivad mango till varje måltid. Och det får jag! Fruktpriserna är överhuvudtaget väldigt förmånliga, så frukterianen befinner sig absolut i paradisets lustfruktträdgård när hen landar i Brasseland.

Andra saker jag gillar i korthet:


  • Att själv välja och väga sin mat på restaurang.
  • Och i glasskiosken! Man skedar själv upp i bägare, asmycket, sedan väger man den och skäms för sitt dryga halvkilo, men gött är det.
  • Villa Lobos! Både shoppingen och parken är mina favourite hangouts.
  • Turma da Monica och Backyardigans - bra program för mina barn
  • Vårt hus i Jarinù - och Uga Tartaruga. Överhuvudtaget att man kan ha en sköldpadda som husdjur tycker jag är superexotiskt och fräsigt.
  • Pastel och sockerrörsjuice på marknaden där alla skriker om fruktpriser
  • Inomhusparkering - har svårt att förstå hur man i Sverige motiverar att nästan all parkering är utomhus, varför inte underjordisk parkering under bostadshusen och hiss rakt upp, och detsamma på Nova? Idiotiskt i ett kallt land om du frågar mig.
  • Vila Madalena - dit jag ska på rick'n'roll-bröllopsfest på lördag. Aktarej vad snygga vi kommer vara.

No comments: