Wednesday, October 21, 2009

Bevis på min dotters intelligens

När man säger "var är x?"eller "cadê x?", svarar hon "däää!" och pekar. Följande ord kan hon, vissa av dom på två språk:

katten/gato
hund/cachorro
ankan/patinho
apa/macaco
passarinho
flickan/menina
lampa
cavalo
Shiva
umbigo
barriga
näsa/nariz
boca
Cecilia
gubbe
papai
mamma
mormor
vovó/vovô
Pingu
Gato Negro
Pippi
Nasse, Nalle Puh
Mônica, Cebolinha, Magali
Iggle-Piggle
cachaça
majskrok
Nenê feio
Mimmi
Sofie
chapéu

Och säkert fler som Mormor kan berätta om. Och här några specialare som leder till handling:

Var är Guran?
-Lovisa plockar upp Guran medan hon gör pussljud och ger honom till mig så jag kan pussa.

Cadê nenê?
-Lovisa pekar på sig själv med pistol-mot-mot-tinning-gesten och säger "nenê!", urgulligt.

puss/beijinho
-Lovisa pussar och smackar

hejdå
-Lovisa vinkar

upp med händerna
-Lovisa sträcker händerna i luften och säger "aaaaaah!"

klappa händerna/bate palminha
-Lovisa applåderar

parabéns
-Lovisa applåderar

telefon/telefone
-Lovisa tar upp telefonen och sätter långt bortom örat och säger "allå!"

kamma dig
-Lovisa tar upp borsten och drar den mot huvudet

uta
-Lovisa kramas

De ord (ljud) hon oftast säger själv är mama, momo, papa (pappa sägs viskande), däää, ja, hejj, vovo, nene.

När hon nyss har nyst skrattar hon hysteriskt.

Aaaaaaauuuuuuuu! Älskar't.

10 comments:

Anja said...

11 månader och kan säga mer än 30 ord - det är bra, men hon ligger i lä... Min lilla kunde säga några tvåordsmeningar innan 12 månader och sedan ett par månader tillbaka pratar hon även en hel del treordsmeningar. (Vi har även snappat upp en kort mening med 4 ord i - "Ja det gör vi!!!") Det är bra innan 16-månaders ålder vill jag lova. (Dock är det bara ett språk som gäller.) Skryter du - så skryter jag! :-) Höhö!

J said...

sweet. hon har redan allt man behöver. nästan. Kamma dig. mycket viktigt och användbart. Gato Negro, billigt rödtjut på systemet, bra bra. Nu behöver hon bara lära sig spänne också, så har hon väl ungefär samma lika stort vokabulär som dom andra kärringarna härute i världen. kyss på er.

Ulla said...

Tig med din enspråkiga bäbis! Hihi.

Jaja, jag glömde att hon kunde dans också. Bara man säger "dansa" i en mening börjar hon svänga, och det med besked. Mer än en axelryckning. Men så kom jag på att det är ju ingen tävling...

Nu ska jag lära henne om spännet, idag har jag köpt svarta boots till henne, dom har ett spänne, kanske att hon kan lära sig att spänna sig så?

Kyss till LA, kyss till Kalmar! xxx

Helena said...

Cachaça! Hihi. Hon rockar ju så det står härliga till den lilla sötnosen!

Kram och puss

Anja said...

Mer än en axelryckning? Tig med dina påhopp på mitt barn!!! Dessutom var det hennes sätt att säga "Tig med ert dansande!". Cool som få, alltid. Detta vet jag att du också tyckte, men du gillar visst inte min lilla längre... Till musik och utan kommando svängde det som få - det har vi fångat på videorulle också. Bättre är det nu såklart när hon går bättre - nu dansar hon baklänges och runt runt och skakar loss och steppar på stället. Lite svårare att hålla balansen och dansa själv när man bara kunnat gå i en månad...

Anja said...

Mer än en axelryckning? Tig med dina påhopp på mitt barn!!! Dessutom var det hennes sätt att säga "Tig med ert dansande!". Cool som få, alltid. Detta vet jag att du också tyckte, men du gillar visst inte min lilla längre... Till musik och utan kommando svängde det som få - det har vi fångat på videorulle också. Bättre är det nu såklart när hon går bättre - nu dansar hon baklänges och runt runt och skakar loss och steppar på stället. Lite svårare att hålla balansen och dansa själv när man bara kunnat gå i en månad...

Ulla said...

Nej men jag hoppar väl inte på ditt lilla fina barn, jag skoja bara, axelryckningen var ju jättecool, hon är jättecool din dotter, tro inte annat! Lägg nu ut video så tant också får se o skratta. Inte den tonen! Kram o puss ju!

Anja said...

Ja kram och puss. Nu ska vi inte prata barn mer, det är ju dödstrist! Nu ska vi prata om när vi ska leka, för det ska vi väl? Vad hette dagen och tiden?

Anja said...

Ja kram och puss. Nu ska vi inte prata barn mer, det är ju dödstrist! Nu ska vi prata om när vi ska leka, för det ska vi väl? Vad hette dagen och tiden?

Anja said...

Hur kommer det sig att knappen vill generera på Sepeinlägg? Det är en fråga man vill ställa sig!